Ο Ιλχάν Αχμέτ ξεμπρόστιασε μέσα στο ΥπΑΑΤ την αντιαγροτική πολιτική της κυβέρνησης στη Θράκη

Προσκληθείς ο Βουλευτής Ροδόπης σε σύσκεψη στο Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης για αγροτικά ζητήματα της Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, προσήλθε, ωστόσο διαπίστωσε πως επρόκειτο για μια κακοστημένη κυβερνητική παράτα. Γι’ αυτό και αποχώρησε, καταγγέλλοντας το γεγονός πως μόλις πριν από μερικά εικοσιτετράωρα ο πρωθυπουργός επισκέφθηκε τη Θράκη, χωρίς ωστόσο να ενδιαφερθεί καθόλου για τα αγροτικά προβλήματα της περιοχής.

ΙΛΧΑΝ ΒουλήΣε δήλωσή του ο κ. Ιλχάν Αχμέτ, αναφέρει:

«Κληθήκαμε αιφνιδιαστικά οι βουλευτές των κομμάτων από τον υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων στο υπουργείο στην Αθήνα, για να λάβουμε μέρος σε μία σύσκεψη για τα αγροτικά θέματα της Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης. Χωρίς συγκεκριμένη ατζέντα, χωρίς προηγούμενη ενημέρωση για οτιδήποτε, για να αποτελέσουμε προφανώς το ντεκόρ σε ένα σκηνικό κυβερνητικής παράτας.

Στη σύσκεψη είχε κληθεί και ο Περιφερειάρχης ΑΜ-Θ, ο οποίος προσερχόμενος εκεί μου είπε ότι εκείνος είχε ενημερωθεί από το γραφείο του Υπουργού για μία σύσκεψη γύρω από θέματα προγραμμάτων και του LEADER.

Μέσα σε αυτό το συγκεχυμένο κλίμα, ο υπουργός ξεκίνησε να μας παρουσιάζει τις «επιτυχίες» και τις εξαγγελίες της κυβέρνησης στα αγροτικά θέματα.

Αφού τον άκουσα αρχικά, στη συνέχεια τον διέκοψα και του εξήγησα ότι δεν ήταν δυνατόν να παραμείνω σε μια τέτοια διαδικασία, τη στιγμή που πριν τρεις μέρες ο Πρωθυπουργός στη Θράκη δεν είπε λέξη για τους αγρότες της περιοχής μας, και αντί για αυτό ανακοίνωσε δαπάνη 4 εκατομμυρίων ευρώ (!) για αγορά δορυφορικών κεραιών για δωρεάν παροχή στους πολίτες της μειονότητας.

Όταν επί δύο μήνες δεν απαντούν σε κοινοβουλευτική μου ερώτηση για το θέμα του καπνού, ευτελίζοντας κάθε έννοια θεσμικής-κοινοβουλευτικής διαδικασίας.

Όταν η Θράκη διατηρεί το θλιβερό προνόμιο της πιο φτωχής αγροτικής περιοχής της χώρας.

Όταν οι νέοι φεύγουν ομαδικά από τα χωριά τους για το εξωτερικό αφού δεν έχουν καμία προοπτική υπό αυτές τις συνθήκες στο χωράφι τους.

Όταν οι προτάσεις μας για τα βοσκοτόπια, το αγροτικό πετρέλαιο, τη στελέχωση των υπηρεσιών και των αγροτικών διευθύνσεων, δεν έχουν ουδέποτε εισακουστεί.

Όταν από τον Ιούνιο δεν έχουν περάσει οι εκτιμητές του ΕΛΓΑ από τις πληγείσες περιοχές της Ροδόπης από τη φυσική καταστροφή που έπληξε τα χωράφια τους, και ενώ ο κύκλος της παραγωγής του καπνού έχει ήδη ολοκληρωθεί!

Προφανώς ο κ. Αποστόλου και οι ντόπιοι κυβερνητικοί βουλευτές ψάχνουν συνενόχους. Δεν θα τους κάνουμε αυτή τη χάρη.

Προς τούτο, τους κατέθεσα εκ νέου υπόμνημα με όλες τις θέσεις μου, αναλυτικές και εμπεριστατωμένες, για τα θέματα ανάπτυξης της Ροδόπης και της Θράκης ευρύτερα.

Αύριο, κιόλας, επανακαταθέτω την ερώτηση μου για την ενίσχυση του καπνού που ουδέποτε απάντησε ο υπουργός από τις 2 Σεπτεμβρίου οπότε και κατατέθηκε για πρώτη φορά».

Το Υπόμνημα του κ. Ιλχάν Αχμέτ προς τον υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης.

«H Περιφέρεια ΑΜ-Θ βρίσκεται στο Βορειοανατολικό άκρο της Ελλάδας. Έχει εξαιρετική γεωστρατηγική, οικονομική και αναπτυξιακή αξία, με μεγάλα συγκριτικά πλεονεκτήματα.

Έχει εξωτερικά σύνορα περίπου 350 χιλιομέτρων με τη Βουλγαρία και περίπου 200 χιλιομέτρων με την Τουρκία με εκτεταμένες αναξιοποίητες φανταστικές παραλίες, δύο υπέροχα νησιά, τη Θάσο και τη Σαμοθράκη, χιονοδρομικό κέντρο, παρθένα δάση, 400.000 εκτάρια αγροτικής γης.

Μέχρι πριν 3-4 χρόνια το ελληνοβουλγαρικό σύνορο ήταν κλειστό επί 65 χρόνια στα πλαίσια του ψυχρού πολέμου και ταυτόχρονα βίωνε τις κατά καιρούς εντάσεις από την Ανατολή, με αποτέλεσμα να βρίσκεται σε κατάσταση αποκλεισμού και απομόνωσης που την κράτησε σε χαμηλούς ρυθμούς ανάπτυξης, έως την πρόσφατη κρίση.

Είναι η έξοδος των ανατολικών Βαλκανίων στο Αιγαίο και την Μεσόγειο, μια στρατηγική λωρίδα γης που ενώνει την ανατολή με τη δύση, την Ασία με την Ευρώπη, ενώ διασχίζεται από ένα σύγχρονο αυτοκινητόδρομο την Εγνατία οδό.

Έχει να επιδείξει υψηλή κουλτούρα, συμμετοχή στη παγκόσμια ιστορία και τον πολιτισμό καθώς και ισχυρή παράδοση. Παράγει περιζήτητα μεσογειακά και άλλα προϊόντα!

Είναι ο διάδρομος ενεργειακών αγωγών με δυο λιμάνια, της Καβάλας και της Αλεξανδρούπολης, πύλες ανάπτυξης προς την Βαλκανική και την Ευρωπαϊκή ενδοχώρα, με μεγάλη προοπτική.

Δυστυχώς όμως η βαθιά κρίση στην Ελλάδα επιβράδυνε σημαντικά όλους τους τομείς της περιφερειακής οικονομίας και αποδόμησε πλήρως την μεταποίηση. Από το 2010 και μετά χαρακτηρίζεται ως βραδυπορούσα Περιφέρεια, με χαρακτηριστικό την διαρθρωτική αδράνεια. Στη διάρκεια της κρίσης, η Περιφέρεια ΑΜ-Θ οπισθοδρόμησε περισσότερο από τις άλλες της Ελλάδας. Το 2013 καταγράφεται σύμφωνα με στοιχεία της Eurostat ως η περιφέρεια με το χαμηλότερο κατά κεφαλή ΑΕΠ στην Ελλάδα.

Η Περιφέρεια ΑΜΘ καθ’ όλη την περίοδο 2000-2013 δεν έχει καταφέρει να ξεπεράσει το 75% του μ.ο. της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ευρισκόμενη διαχρονικά στις τελευταίες θέσεις στην κατάταξη των Περιφερειών της ΕΕ όσον αφορά το κατά κεφαλήν περιφερειακό ΑΕΠ, παρά τη μικρή αλλά παροδική βελτίωση το 2009 και 2010, η οποία μάλλον οφείλεται στην πτώση του μ.ο. λόγω της ένταξης κρατών με χαμηλότερο επίπεδο ανάπτυξης παρά σε πραγματική αύξηση της παραγωγικότητας και μεγέθυνση της περιφερειακής οικονομίας.

Σύμφωνα δε με στοιχεία της Eurostat, το κ.κ. ΑΕΠ της ΠΑΜ-Θ το 2014 ανέρχονταν σε 11.200€ και ισοδυναμούσε με το 41% του μ.ο. της ΕΕ-28 ( Ελλάδα 59 % του μ.ο. της ΕΕ-28 ) γεγονός που την κατέτασσε τελευταία Περιφέρεια στη Χώρα. Αυτό οφείλεται κυρίως στους χαμηλούς ρυθμούς μεγέθυνσης της οικονομίας οι οποίοι (π.χ. κατά την δεκαετία 2000-2009) κυμάνθηκαν από -1% έως 11% και κατά μέσο όρο στο 5%, όταν οι αντίστοιχοι ρυθμοί για τη χώρα ήταν κατά μ.ο. 6%, για την Αττική 9% και για το Νότιο Αιγαίο και τα Ιόνια Νησιά 6%.

Παράλληλα, οι Περιφερειακές Ενότητες συμμετέχουν άνισα στη διαμόρφωση του περιφερειακού ΑΕΠ, φαινόμενο που οξύνθηκε τα τελευταία χρόνια.

Αντιθέτως, η συμμετοχή της ΑΜΘ στο πεδίο των εξαγωγών θεωρείται αρκετά σημαντική, από την άποψη ότι είναι σχεδόν ανάλογη της πληθυσμιακής βαρύτητας της Περιφέρειας και ότι συγκρίνεται με την αναμενόμενη κυριαρχία των δύο μεγαλύτερων, μητροπολιτικών Περιφερειών της χώρας. Η σημαντικότερη αγορά είναι η Τουρκία.

Επιπλέον, οι επιπτώσεις του δίδυμου οικονομικής και δημοσιονομικής κρίσης σε όλα τα πεδία είναι προφανείς. Ενώ όλοι οι δείκτες κοινωνικής συνοχής παρουσίαζαν κατά την περίοδο 1999-2008 μια θετική πορεία, μετά το 2008 αυτή η τάση αντιστράφηκε απότομα και οι δείκτες τείνουν να επιστρέψουν στα επίπεδα του 1997. Το 2009, έτος έναρξης της οικονομικής ύφεσης στη χώρα, παρατηρείται σημαντική πτώση των επενδύσεων στην περιφέρεια σε όλους τους τομείς.

Στην ΠΑΜ-Θ, τα διαρθρωτικά προβλήματα δεν έχουν μέχρι σήμερα αντιμετωπισθεί συστηματικά και παρά τις πολιτικές που εφαρμόστηκαν στο παρελθόν οι ανισότητες επιμένουν, ενώ η φτώχεια και η ανεργία αυξάνονται, ιδιαίτερα μετά το 2008.

Οι επιπτώσεις της οικονομικής κρίσης αποτυπώνονται στην απώλεια 37.500 θέσεων εργασίας κατά την περίοδο 2009-2014 (Eurostat) με το δευτερογενή τομέα να σημειώνει τη μεγαλύτερη μείωση (30,6%) και αύξηση του ποσοστού ανεργίας από 14,5% το 2010, σε 24,7% το 2014, με μεγαλύτερη ένταση στους νέους (50,7% το 2014). Παράλληλα, το ποσοστό απασχόλησης στην ΠΑΜ-Θ (49,8% το 2014 για τις ηλικίες 15-64), συνεχίζει να υπολείπεται τόσο του Ευρωπαϊκού μ.ο. όσο και του Εθνικού (64,8% και 49,4% αντίστοιχα) ενώ είναι ιδιαίτερα χαμηλή στους νέους (έως 24 ετών). Μάλιστα, το Δ΄ Τρίμηνο του 2015 στην ΠΑΜ-Θ καταγράφεται υψηλή ανεργία 22,7%, με μεγαλύτερη ένταση στους νέους που είναι περίπου 50,7% (2014) και έντονα κοινωνικά προβλήματα όπως μετανάστευση, φτώχεια και κλείσιμο επιχειρήσεων.

Εξαιτίας όμως της υψηλής ανεργίας, εντείνεται και το ανησυχητικό φαινόμενο διαρροής ταλέντων (brain drain), καθώς ολοένα και περισσότεροι νέοι επιστήμονες εγκαταλείπουν την ΠΑΜ-Θ αναζητώντας στο εξωτερικό ευκαιρίες για απασχόληση σε θέσεις υψηλής ποιοτικής στάθμης. Έτσι, η ΠΑΜ-Θ χάνει τεράστιους πόρους, καθώς αποστραγγίζεται από το ανθρώπινο δυναμικό που είναι απαραίτητο για την ανόρθωσή της και την έξοδο από την κρίση.

Ο πρωτογενής τομέας έχει μεγάλη σημασία για την ΠΑΜ-Θ καθώς απασχολεί ακόμη σημαντικό ποσοστό του πληθυσμού, ενώ συνδέεται άμεσα με τα γενικότερα γεωγραφικά χαρακτηριστικά της, καλύπτοντας το μεγαλύτερο ποσοστό των εκτάσεών της.

Στη συνέχεια παρατίθενται τα κυριότερα προβλήματα/ανάγκες:

  • Οργανωτική αποδόμηση του Πρωτογενούς τομέα και έλλειψη συνεργατικών σχημάτων – συστάδων επιχειρήσεων ανά προϊόν ή ανά κλάδο, μέσα από τη δράση των οποίων θα μπορούσε να μειωθεί σημαντικά το κόστος παραγωγής.
  • Χαμηλή διασύνδεση της πρωτογενούς αγροτικής παραγωγής με την τοπική μεταποίηση και την έρευνα
  • Αδύναμοι συλλογικοί μηχανισμοί πιστοποίησης, διάθεσης, προώθησης προϊόντων και ενίσχυσης της εξωστρέφειας για τον τομέα και μικρή διαπραγματευτική δύναμη παραγωγών.
  • Ελλειμματικότητα σε νέες καλλιέργειες
  • Χαμηλό ποσοστό αρδευόμενων γεωργικών εκτάσεων, από επιφανειακά νερά
  • Γήρανση του αγροτικού πληθυσμού και ανεπαρκής κατάρτιση γενικά. Έλλειψη δομών κατάρτισης καθώς και συμβουλευτικής υποστήριξης.
  • Μικρό μέγεθος των αγροτικών εκμεταλλεύσεων και πολύ-τεμαχισμός, στοιχεία που έχουν σημαντικά αρνητικές συνέπειες στο κόστος παραγωγής, καθώς και δυσκολίες ολοκλήρωσης αναδασμών. (έλλειψη πιστώσεων, τοπογραφήσεις, κλπ)
  • Δυσκολία εύρεσης αγροτικής γης για νέους αγρότες.
  • Η απουσία ενός σχεδίου και πολιτικής διαχείρισης αγροτικής γης και κτηνοτροφίας, με συνακόλουθη την απουσία χωροταξικού σχεδιασμού ζωνών γεωργίας και κτηνοτροφίας, σύμφωνα με τις ιδιαίτερες παραγωγικές δυνατότητες κάθε περιοχής,
  • Η εξάπλωση ζωονόσων, ζωοανθρωπονόσων, καθώς και η εμφάνιση νέων εξωτικών νοσημάτων στο ζωικό κεφάλαιο τα τελευταία χρόνια έχει οδηγήσει σε μείωση του Ζωικού Κεφαλαίου και σε αποχώρηση κτηνοτρόφων από το επάγγελμα.

Η τομεακή σύνθεση της απασχόλησης καταδεικνύει τη μεγάλη εξάρτηση της Περιφέρειας από τον πρωτογενή τομέα, στον οποίο απασχολείται το 30,6% των εργαζομένων, ενώ στο δευτερογενή τομέα το 14,7% και στον τριτογενή το 54,7%. Σε όρους απασχόλησης εμφανίζονται σημαντικές διαφοροποιήσεις μεταξύ των Περιφερειακών Ενοτήτων.

Το ποσοστό ανεργίας στην Περιφέρεια κινείται στο 25%, λίγο χαμηλότερο από τον εθνικό μ.ο. και σημαντικά υψηλότερο του μ.ο. ΕΕ-28 (10,42%.).

Ο πρωτογενής τομέας εξακολουθεί να αποτελεί σημαντική πηγή απασχόλησης, με τον κλάδο της γεωργίας-κτηνοτροφίας να παραμένει ο μεγαλύτερος κλάδος -μακράν των άλλων – έτσι ώστε η περιφέρεια να μπορεί να χαρακτηριστεί ως «κυρίως αγροτική».

Τα κυριότερα προβλήματα/ανάγκες που καταγράφονται είναι:

  • Χαμηλή συμμετοχή στην αγορά εργασίας και διαχρονικά υψηλή ανεργία.
  • Μειωμένη απασχόληση στον δευτερογενή τομέα παραγωγής.
  • Μεγάλα ποσοστά ανεργίας νέων
  • Άνιση ανάπτυξη των περιοχών και οι άνισες συνθήκες εργασίας
  • Διαχρονικά μειωμένη αποδοτικότητα και ανταγωνιστικότητα της τοπικής αγροτικής οικονομίας και της βιομηχανίας

Στην ΠΑΜ-Θ το βασικό οικογενειακό εισόδημα σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία της Eurostat ανέρχεται σε 8.700€, το χαμηλότερο στην Επικράτεια, και αγγίζει το 77% του μ.ο του βασικού οικογενειακού εισοδήματος σε εθνικό επίπεδο. Στην Ε.Ε. ο μ.ο. του ετήσιου οικογενειακού εισοδήματος ανέρχεται σε 18.750€ γεγονός που φέρνει την Ελλάδα στο 60,26% του ευρωπαϊκού μέσου όρου και την ΠΑΜ-Θ μόλις στο 46,4%.

Στόχο, αποτελεί η πρωτογενής παραγωγή της Περιφέρειας ΑΜ-Θ να παύσει να αγωνίζεται για την επιβίωσής της, μέσα από μεμονωμένες, αδόμητες, ασύνδετες προσπάθειες και να μεταβεί σε μια παραγωγή, δομημένη και δικτυωμένη οριζόντια και κάθετα, με όλες τις απαιτούμενες συνέργειες ισχυροποίησης των αξιών και του ανταγωνισμού, που να έχει την κρίσιμη μάζα για να αποκτήσει τα απαιτούμενα τεχνολογικά και μεταποιητικά εργαλεία και μέσα, να χρησιμοποιεί την καινοτομία, την έρευνα και την επιχειρηματικότητα. Να έχει θεμελιώδη ρόλο στη δόμηση και στο σχεδιασμό μια πετυχημένης Περιφερειακής αναπτυξιακής πολιτικής.

ΕΙΔΙΚΟΤΕΡΑ ΣΕ Ο,ΤΙ ΑΦΟΡΑ ΤΗΝ ΚΑΛΛΙΕΡΓΕΙΑ ΤΟΥ ΚΑΠΝΟΥ ΣΤΗΝ ΘΡΑΚΗ ΕΧΟΥΜΕ ΝΑ ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΟΥΜΕ ΤΑ ΕΞΗΣ:

Η ανάπτυξη των ορεινών και μειονεκτικών περιοχών της υπαίθρου, είναι στην ουσία μια διαδικασία περιφερειακής ανάπτυξης.

Πρέπει να μιλούμε για μια ολιστική προσέγγιση στην ανάπτυξη του αγροτικού χώρου, όπου ο πολιτισμός, το φυσικό περιβάλλον, έχουν την αξία τους, η έννοια της μεταποίησης, της βελτίωσης της ποιότητας ζωής και όλα αυτά μαζί συναρθρώνονται σε ένα πρόγραμμα. Αυτή είναι η λογική της ολοκληρωμένης ανάπτυξης.

Πρέπει να βρεθεί τρόπος να αισθανθούν οι πολίτες στην ελληνική περιφέρεια και, κυρίως, στα ορεινά και φτωχά μέρη, ότι οι πολιτικές που εκπορεύονται από την Ε.Ε. που μεταφέρονται σε τεχνικό επίπεδο, δεν είναι κάτι μακρινό από αυτούς, τους αφορά, γίνεται για αυτούς, είναι δίπλα τους.

Οι περιοχές αυτές δεν έχουν μόνο μειονεκτήματα, έχουν και πλεονεκτήματα και αυτά πρέπει την περίοδο αυτή της κρίσης, όπου οι πολίτες αισθάνονται ότι πρέπει να βρουν διέξοδο στην απασχόληση από τα αστικά κέντρα, να τονιστεί ιδιαίτερα σε αυτούς.

Όσο καλά προϊόντα και αν παράγουμε στην ελληνική ύπαιθρο, εάν αυτά δεν πάρουν επιτόπου υπεραξία, δεν μπορεί να τροφοδοτήσουν αυτό που θέλουμε όλοι, την αυτοτροφοδοτούμενη ανάπτυξη.

Επομένως, τα προγράμματα και πολιτικές προς αυτή την κατεύθυνση πρέπει να υποστηρίζουν τις πρωτοβουλίες.

ΜΕΤΑ ΑΠΟ ΤΑ ΠΑΡΑΠΑΝΩ ΚΑΙ ΕΠΕΙΔΗ:

Ο αποκλεισμός του καπνού από τα προϊόντα που λαμβάνουν άμεσες ενισχύσεις επιφέρει σημαντικές συνέπειες στην κοινωνική ισορροπία και ευημερία εκτεταμένων περιοχών της Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης. Ειδικά στο νομό Ροδόπης, περισσότερες από 7.000 οικογένειες και συνολικά 30.000 πολίτες, ζούνε αποκλειστικά από την μονοκαλλιέργεια της ποικιλίας του μπασμά, η εξαφάνιση της οποίας θα είχε βαρύτατες οικονομικές και κοινωνικές συνέπειες για την περιοχή.

Μετά από ερώτηση που κατέθεσε πρόσφατα στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή ο ευρωβουλευτής από «Το Ποτάμι», Μιλτιάδης Κύρκος, για το θέμα των ενισχύσεων στον καπνό σε ορεινές και μειονεκτικές περιοχές, στην απάντηση του που σας κοινοποιούμε και επίσημα, ο επίτροπος Γεωργίας κ. Hogan, αναφέρει ότι:

«Το σύστημα των ποσοστώσεων παραγωγής για τον καπνό καταργήθηκε το 2004 και οι περισσότερες άμεσες ενισχύσεις της Ε.Ε. χορηγούνται χωρίς καμία σύνδεση με συγκεκριμένο είδος ή όγκο παραγωγής. Σύμφωνα με τους ισχύοντες κανόνες της Ε.Ε., οι εκτάσεις που προορίζονται για οποιοδήποτε είδος παραγωγής μπορεί να είναι επιλέξιμες για το καθεστώς βασικής ενίσχυσης που καθορίζεται στον τίτλο ΙΙΙ του κανονισμού (ΕΕ) αριθμ. 1307/2013, υπό τον όρο ότι ο γεωργός ενεργοποιεί τα δικαιώματα ενίσχυσης και συμμορφώνεται με τον ορισμό των «επιλέξιμων εκταρίων» (άρθρο 32 παράγραφος 2 στοιχείο α) του εν λόγω κανονισμού). Τα κράτη μέλη μπορούν να αποφασίσουν να χορηγήσουν πρόσθετη ενίσχυση στους γεωργούς των οποίων οι εκμεταλλεύσεις βρίσκονται σε περιοχές με φυσικά μειονεκτήματα που ορίζονται στο κεφάλαιο 1V- άρθρα 48 και 49 του εν λόγω κανονισμού.

Τέλος, ο κανονισμός (ΕΕ) αριθ. 1305/2013 για την αγροτική ανάπτυξη, επιτρέπει στα κράτη μέλη να χορηγούν ενισχύσεις σε περιοχές που αντιμετωπίζουν φυσικά ή άλλα ειδικά μειονεκτήματα».

ΝΑ ΣΗΜΕΙΩΘΕΙ ΕΠΙΣΗΣ ΟΤΙ:

Η πρόταση που έγινε στην προηγούμενη μεταρρύθμιση της ΚΑΠ, έδινε την δυνατότητα στις χώρες-μέλη να προσδιορίσουν τις ενισχύσεις που θέλουν αγρονομικά και οικονομικά. Και μάλιστα στην πρόταση είχε μπει και μία ιδέα για ένα 5% του συνολικού προϋπολογισμού που θα μπορούσε να δώσει η χώρα-μέλος σε εκείνες τις περιοχές που έκρινε ότι έχουν χάσει όταν έγινε ή ανισοκατανομή. Μόνο μία χώρα, έχει κάνει χρήση μέχρι τώρα αυτής της δυνατότητας και είναι η Δανία. Ή Ελλάδα χωρίστηκε σε τρεις ευρύτερες περιοχές με κριτήρια που είναι κάπως αντικειμενικά. Η Ελλάδα θα πρέπει λοιπόν ενόψει της νέας χρονιάς να στείλει τα στοιχεία από την εφαρμογή του πρώτου χρόνου της μεταρρύθμισης. Θα υπάρχει κάποιο υπόλοιπο αναδιανομής. Είναι ή μεγάλη ευκαιρία δύο -τρεις ελληνικές περιφέρειες μεταξύ των οποίων ξεκάθαρα είναι η Ανατολική Μακεδονία-Θράκη και τα νησιά, με βάση οικονομικά κριτήρια να πάρουν αυτό το πλεόνασμα στην αναδιανομή, ειδικά για την Θράκη για την ενίσχυση του καπνού».

ΕΙΝΑΙ ΣΑΦΕΣ ΟΤΙ:

Α) Η Περιφέρεια ΑΜ-Θ, κατέχει το θλιβερό προνόμιο να είναι η φτωχότερη της Ελλάδας αφού για το οικονομικό 2014 το κατά κεφαλήν ΑΕΠ ανέρχονταν σε 11.200€ και ισοδυναμούσε με το 41% του μ.ο. της ΕΕ-28 ( Ελλάδα 59 % του μ.ο. της ΕΕ-28 ) γεγονός που την κατέτασσε τελευταία Περιφέρεια στη Χώρα.

Β) Ο καπνός αποτελεί ένα εξαγωγικό προϊόν που συμβάλει στην εξωστρέφεια της ελληνικής οικονομίας και ειδικά ο Μπασμάς που καλλιεργείται στην Θράκη, μια ποικιλία που χρησιμοποιείται στα χαρμάνια των τσιγάρων από τις μεγαλύτερες εταιρίες παγκοσμίως, όπως συνέβη και πρόσφατα με την εμπορική συμφωνία που κλείστηκε με την PHILIP MORRIS

Γ) Στο προϊόν του καπνού πλέον δεν θα χορηγηθούν συνδεδεμένες ενισχύσεις διότι δεν εντάχθηκε αυτό στο άρθρο 38 όπου περιλαμβάνονται τα προϊόντα που θα λαμβάνουν συνδεδεμένες ενισχύσεις.

Δ) Μόνο στην περιφερειακή ενότητα Ροδόπης, περίπου 7.000 οικογένειες ζούνε αποκλειστικά από την καλλιέργεια του καπνού, διότι αυτή αποτελεί μονοκαλλιέργεια. Να σημειωθεί, μάλιστα, ότι καμία πολιτική ηγεσία μέχρι σήμερα δεν έχει προνοήσει για την διαμόρφωση εναλλακτικών καλλιεργειών που θα αποτελούσαν μια νέα προοπτική τόνωσης του αγροτικού εισοδήματος της συγκεκριμένης περιοχής.

Στ) Αν δεν επιδοτηθεί ο καπνός που καλλιεργείται, ως επί το πλείστον, σε εδάφη άγονα ορεινά και ξερικά, δεν θα πρόκειται περί αφανισμού απλά μιας καλλιέργειας αλλά μιας κοινωνικής ομάδας, με ό,τι συνέπειες μπορεί να επιφέρει το γεγονός αυτό στην κοινωνική ισορροπία και την ευημερία της περιοχής μου.

Ζ) Στην τελική διαπραγμάτευση για τη νέα ΚΑΠ, που θα ισχύσει στη νέα προγραμματική περίοδο 2015-2020, προβλέφθηκε για πρώτη φορά μετά το 2008, το μέτρο της χορήγησης συνδεδεμένων ενισχύσεων, σε ποσοστό από 5% μέχρι 15% του συνόλου των κοινοτικών επιδοτήσεων, σε προϊόντα που λόγω της μεγάλης κοινωνικοοικονομικής τους σημασίας για τις περιφέρειες όπου καλλιεργούνται, χρήζουν μιας συμπληρωματικής ενίσχυσης για να παραμείνουν βιώσιμες και να αποφευχθεί η εγκατάλειψη τους.

Η) Δυστυχώς, στο άρθρο 38 για τις άμεσες ενισχύσεις, από τον κατάλογο των επιλέξιμων προς ενίσχυση προϊόντων, αποκλείστηκε ο καπνός αναιτιολόγητα και παρά την αντίθεση της Ολομέλειας του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου.

Ι) Με δεδομένο ότι ο καπνός είναι προϊόν προστατευόμενο από την Συνθήκη της Ε.Ε. (Παράρτημα 1), η αυθαίρετη εξαίρεση του από ένα μέτρο αγροτικής πολιτικής, δημιουργεί εύλογες ανησυχίες για παρόμοιες εξαιρέσεις του προϊόντος και των καλλιεργητών και από άλλες πολιτικές στο μέλλον.

ΜΕ ΒΑΣΗ ΤΑ ΠΑΡΑΠΑΝΩ ΕΚΤΕΘΕΝΤΑ ΖΗΤΟΥΜΕ:

Με δεδομένο ότι οι περιοχές της καπνοκαλλιέργειας στην Θράκη ανήκουν στην κατηγορία εκείνων που αντιμετωπίζουν αποδεδειγμένα φυσικά μειονεκτήματα,

Α Να εκμεταλλευθείτε την δυνατότητα που σας παρέχουν οι κοινοτικοί κανονισμοί προκειμένου να χορηγήσετε πρόσθετη ενίσχυση στους καπνοκαλλιεργητές που καλλιεργούν την ποικιλία μπασμά στην Θράκη.

Β) Να εκμεταλλευθείτε την δυνατότητα χορήγησης ενισχύσεων, σύμφωνα με τα όσα προβλέπονται στους κανονισμούς της Ε.Ε., σε περιοχές που αντιμετωπίζουν φυσικά ή άλλα ειδικά μειονεκτήματα και ειδικότερα στην Θράκη που αποδεδειγμένα ανήκει σε αυτή την κατηγορία».

One thought on “Ο Ιλχάν Αχμέτ ξεμπρόστιασε μέσα στο ΥπΑΑΤ την αντιαγροτική πολιτική της κυβέρνησης στη Θράκη

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

error: Το περιεχόμενο προστατεύεται!!!