Ο ΣΥΡΙΖΑ αποκαλύπτει το σκάνδαλο της «Digea» (των Mega, ANT1, Σκάι, Star, Alpha, Μακεδονία tv)

ΝΤΙΤΖΙΑ

Ερώτηση προς τον Υπουργό Υποδομών, Μεταφορών & Δικτύων Μιχάλης Χρυσοχοΐδη, και την κ. Υφυπουργό στον Πρωθυπουργό Σοφία Βούλτεψη, με θέμα «Προς εξόντωση οι περιφερειακοί τηλεοπτικοί σταθμοί μετά τον σκανδαλώδη διαγωνισμό παραχώρησης συχνοτήτων στην “Digea Ψηφιακός Πάροχος Α.Ε.”», κατέθεσαν 49 βουλευτές της αξιωματικής αντιπολίτευσης.

Σε αυτήν αναφέρουν:

«Στο πλαίσιο της πλήρους μετάβασης στην ψηφιακή τηλεόραση, μετά τους κυβερνητικούς χειρισμούς που οδήγησαν στον ξαφνικό θάνατο της ΕΡΤ, και έπειτα από φωτογραφική προκήρυξη διαγωνισμού επιλογής παρόχου δικτύου ψηφιακού τηλεοπτικού σήματος με αντικείμενο τη διάθεση για 15 έτη των συχνοτήτων ψηφιακής τηλεόρασης εθνικής και περιφερειακής εμβέλειας, ανακοινώθηκε στις 21 Φεβρουαρίου 2014 από την Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ), η χορήγηση των δικαιωμάτων χρήσης Ραδιοσυχνοτήτων Επίγειας Ψηφιακής Ευρυεκπομπής, στη μόνη συμμετέχουσα Εταιρεία «Digea Ψηφιακός Πάροχος Α.Ε.», έναντι χαριστικού συνολικού τιμήματος ύψους 18.336.000 €.

Ο ΣΥΡΙΖΑ έχει αναδείξει και καταγγείλει με κατάθεση ερωτήσεων και επίκαιρων ερωτήσεων το ζήτημα του φωτογραφικού χαρακτήρα της ως άνω προκήρυξης.

Συγκεκριμένη διάταξη των προδιαγραφών απέτρεψε άλλη εταιρεία να λάβει μέρος στον διαγωνισμό, γεγονός αποκαλυπτικό της παράδοσης του πλήρους έλεγχου των ψηφιακών τηλεοπτικών εκπομπών στην κοινοπραξία που έχουν δημιουργήσει έξι ιδιωτικοί τηλεοπτικοί σταθμοί εθνικής εμβέλειας.

Πέραν των προκλητικών διατάξεων της προκήρυξης που φωτογραφίζουν συγκεκριμένη ομάδα επιχειρηματικών συμφερόντων, που πλέον αποτελεί και προμηθευτή της υπηρεσίας και ταυτόχρονα πελάτη της, τίθεται ζήτημα διασφάλισης του δημοσίου συμφέροντος, καθώς εκχωρήθηκε ένα φυσικό μονοπώλιο έναντι ιδιαίτερα χαμηλού τιμήματος, προκαλώντας ζημία στο δημόσιο από διαφυγόντα έσοδα.

Οι συνέπειες όμως της χαριστικής και προειλημμένης απόφασης εκχώρησης του δικτύου ψηφιακού τηλεοπτικού σήματος μονοπωλιακά σε έναν πάροχο, έχουν άμεσο αντίκτυπο στους περιφερειακούς τηλεοπτικούς σταθμούς ανά την επικράτεια, οι οποίοι εξαναγκάζονται να συμβληθούν με τον έναν και μοναδικό πάροχο δικτύου, ο οποίος μάλιστα ελέγχεται από τους ανταγωνιστικούς προς αυτούς σταθμούς εθνικής εμβέλειας.

Όπως καταγγέλλεται από την Ένωση Περιφερειακών Καναλιών Ελλάδος (Ε.ΠΕ.Κ.), οι όροι των συμβάσεων με την «Digea Ψηφιακός Πάροχος Α.Ε.», εφόσον τίθενται από τον πάροχο του δικτύου, εξυπηρετούν τα συμφέροντα του Παρόχου, χωρίς οι περιφερειακοί σταθμοί να έχουν την όποια διαπραγματευτική δύναμη. Ειδικότερα, εκπρόσωποι περιφερειακών τηλεοπτικών σταθμών κάνουν λόγο για καταχρηστικούς όρους της σύμβασης, καθώς και για εκβιαστικό δίλημμα που θέτει η «Digea Ψηφιακός Πάροχος Α.Ε.», με αποτέλεσμα να απειλούνται με κλείσιμο όσοι σταθμοί δεν υπογράψουν τη σύμβαση.

Επιπρόσθετα, καταγγέλλουν ότι οι συχνότητες των περιφερειακών σταθμών συρρικνώνονται άνευ εμφανούς λόγου και δεν χωρούν πλέον όλοι οι σταθμοί να εκπέμψουν. Αποτέλεσμα αυτού είναι, η ποιότητα του σήματος εκπομπής των περιφερειακών σταθμών να είναι χαμηλή, ιδίως σε σχέση με τους σταθμούς εθνικής εμβέλειας. Χαρακτηριστικά αναφέρουμε ότι για την Κεντρική Μακεδονία σε 2 διαύλους πρέπει να εκπέμψουν 16 τηλεοπτικοί σταθμοί.

Τα μισθώματα για τη μεταφορά του ψηφιακού σήματος, παρότι εν πρώτοις φαίνονται λογικά, δίδεται το δικαίωμα στον πάροχο (Digea), να ζητεί ανά έτος και αιτιολογημένα την αναπροσαρμογή τους, ανάλογα με τον αριθμό των περιφερειακών σταθμών που εκπέμπουν: το κόστος συμμετοχής ενός καναλιού – αν κλείσει – μεταφέρεται στους υπόλοιπους. Έτσι είναι άγνωστο που θα φθάσουν τελικά τα μισθώματα σε βάθος 15ετίας και με δεδομένη την οικονομική κρίση.

Ουσιαστικά διαμορφώνεται ένα θεσμικό, οικονομικό, νομικό και τεχνικό status που είναι απαγορευτικό για τη συνέχιση της λειτουργίας πολλών περιφερειακών καναλιών, οδηγώντας σταδιακά στη συρρίκνωση του περιφερειακού τηλεοπτικού τοπίου και τη φίμωση της πολυφωνίας.

Επειδή με τις άνευ προηγουμένου μεθοδεύσεις και πολιτικές στον χώρο της ραδιοτηλεόρασης, οι περιφερειακοί σταθμοί  οδηγούνται σε εξόντωση,

Επειδή, με το λουκέτο στην ΕΡΤ και την ίδρυση της ΝΕΡΙΤ, η «νέα δημόσια τηλεόραση» δεν είναι σε θέση να ανταποκριθεί στη δυνατότητα που της δίνει ο νόμος να αναπτύξει τη δική της πλατφόρμα μεταφοράς επίγειου ψηφιακού σήματος ως «αντίβαρο» στη Digea,

Επειδή δεν προηγήθηκε καμία διαβούλευση από την πλευρά της ΕΕΤΤ για τυχόν βούληση των Περιφερειακών σταθμών να αναπτύξουν τη δική τους πλατφόρμα μεταφοράς επίγειου ψηφιακού σήματος, δεδομένου ότι ορισμένοι από αυτούς είχαν πραγματοποιήσει δικές τους επενδύσεις,

ερωτάται ο κ. Υπουργός:

  1. Θα ακυρώσει τον φωτογραφικό  διαγωνισμό που ανέδειξε τη DIGEA μονοπωλιακό πάροχο ψηφιακού σήματος;
  2. Θα δώσει τη δυνατότητα στη Δημόσια τηλεόραση και στους περιφερειακούς σταθμούς να ιδρύσουν τη δική τους πλατφόρμα μεταφοράς ψηφιακού σήματος, έτσι ώστε οι περιφερειακοί σταθμοί να μην εξαρτώνται από την αποικιοκρατικού τύπου σύμβαση με την Digea;
  3. Ποια άμεσα μέτρα θα λάβει ώστε να συνεχίσουν την λειτουργία τους  οι περιφερειακοί τηλεοπτικοί σταθμοί ανά την επικράτεια;

Πώς μεθοδεύτηκε ο πλήρης έλεγχος της τηλεόρασης – Ένας υπέροχος… διαπλεκόμενος κόσμος / του Νίκου Μιχαλίτση (μηχανικού – εργαζόμενου στην ΕΡΤ)

Στις 30 Ιανουαρίου έληξε η προθεσμία υποβολής προσφορών στο διαβόητο διαγωνισμό για τη διάθεση του φάσματος συχνοτήτων της ψηφιακής τηλεόρασης και την ανάδειξη του παρόχου δικτύου για τα επόμενα 15 χρόνια.

Ο διαγωνισμός ήταν (υποτίθεται) διεθνής πλειοδοτικός (δημοπρασία) και είχε προκηρυχθεί από την Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ), λίγες μόνον ημέρες μετά την αλλαγή της Διοίκησής της.

Την ίδια ημέρα, η ΕΕΤΤ με μια λιτή ανακοίνωση, ενημέρωνε ότι στη δημοπρασία εμφανίστηκε μόνον μία εταιρία, η Digea, η οποία μετά τον τυπικό έλεγχο της προσφοράς της θα αναδειχθεί ο πάροχος δικτύου ψηφιακής τηλεόρασης για το σύνολο των διαθέσιμων συχνοτήτων (εθνικής και περιφερειακής εμβέλειας) με την τιμή εκκίνησης του διαγωνισμού, δηλαδή έναντι 18.336.000 ευρώ, για 15 έτη.

Οι εργαζόμενοι της ΕΡΤ αλλά και όσοι έχουν παρακολουθήσει το σημαντικό αυτό θέμα, δεν ένιωσαν καμία έκπληξη. Αντιθέτως, αμέσως μετά το λουκέτο της ΕΡΤ, είχαμε προβλέψει την κατάληξη αυτή.

Είχαμε καταγγείλει από τότε ότι το κλείσιμο της ΕΡΤ αποτελούσε μέρος ενός σχεδίου πλήρους ελέγχου του τηλεοπτικού τοπίου από τα δύο γνωστά διαπλεκόμενα μέρη: Την κυβέρνηση και τους ιδιοκτήτες των έξι μεγαλύτερων ιδιωτικών τηλεοπτικών σταθμών που έχουν συγκροτήσει ως κοινοπραξία την Digea (Mega, Ant1, Star, Alpha, Σκάι και Μακεδονία TV με βασικούς μετόχους τους Μπόμπολα, Ψυχάρη, Κυριακού, Βαρδινογιάννη, Κοντομηνά και Αλαφούζο).

Την επερχόμενη έλευση της ψηφιακής τηλεόρασης που πολλαπλασιάζει τα τηλεοπτικά προγράμματα που μπορούν να φιλοξενηθούν στις ίδιες συχνότητες, την είδαν ως απειλή εμφάνισης νέων τηλεοπτικών σταθμών που δεν θα ανήκουν στο διαπλεκόμενο γκρουπ και αποφάσισαν να την κάνουν ευκαιρία εδραίωσης της δεσπόζουσας θέσης που κατείχαν.

Έπρεπε, λοιπόν, αφενός να ελέγξουν την επαπειλούμενη εισβολή νέων ανεπιθύμητων καναλιών και αφετέρου να εξαφανίσουν την ΕΡΤ, που -παρά τον κυβερνητικό έλεγχο- ενίοτε ξέφευγε από την απολύτως κατευθυνόμενη ενημέρωση, ενώ ενοχλούσε αποσπώντας μερίδιο της διαφήμισης ή προπορευόμενη σε τεχνολογικές εξελίξεις (π.χ. High Definition). Το δεύτερο το επεδίωξαν με το πραξικοπηματικό λουκέτο της 11ης Ιουνίου 2013 δημιουργώντας ένα κυβερνητικά ελεγχόμενο μικρομάγαζο, κακέκτυπο της ΥΕΝΕΔ. Το πρώτο μεθοδεύτηκε συστηματικά με μια σειρά ενεργειών που κάποια στιγμή θα απασχολήσουν τη Δικαιοσύνη.

Προκλητικές μεθοδεύσεις

Ήταν υποχρεωμένοι να προχωρήσουν σε δημοπρασία για τη 15ετή εκμετάλλευση του σπάνιου και πολύτιμου δημόσιου πόρου των συχνοτήτων, αλλά έπρεπε να φροντίσουν να αποκλείσουν οποιονδήποτε άλλον επενδυτή. Παρακολουθήστε τις μεθοδεύσεις αυτές:

• Βγάζουν τις προδιαγραφές της δημοπρασίας σε διαβούλευση (όπως είχαν υποχρέωση) έως τις 19 Ιουνίου 2013. Από τις 32 συμμετοχές στη διαβούλευση περισσότερες από 20 καταγγέλλουν τις προδιαγραφές ως φωτογραφικές για να δοθεί ο διαγωνισμός στην Digea. Η Digea καταθέτει απόρρητη πρόταση και η ΕΕΤΤ το αποδέχεται, παρ’ ότι υποτίθεται ότι η διαβούλευση είναι δημόσια.

• Πριν τη λήξη της διαβούλευσης κλείνουν την ΕΡΤ (11 Ιουνίου) για να την εμποδίσουν να εκφράσει θέσεις ως ο αρμόδιος δημόσιος φορέας.

• Ετοιμάζουν διαγωνισμό για πάροχο δικτύου, χωρίς να έχουν αδειοδοτήσει τους πελάτες του (τηλεοπτικούς σταθμούς) οι οποίοι λειτουργούν με προσωρινές άδειες.

Έτσι, οποιοσδήποτε σοβαρός επενδυτής αποθαρρύνεται να συμμετάσχει αφού δεν έχει νόμιμους πελάτες. Λίγες ημέρες πριν την προκήρυξη, ανανεώνουν τις προσωρινές άδειες με μοναδικό κριτήριο ότι εξέπεμπαν στις 31 Αυγούστου 2013. Στα εθνικής εμβέλειας κανάλια περιλαμβάνονται μόνον δύο επί πλέον εκείνων που είναι μέτοχοι της Digea A (E TV και Art TV).

• Λίγες ημέρες πριν από την προκήρυξη του διαγωνισμού αλλάζουν τον τρόπο διορισμού της διοίκησης της ΕΕΤΤ, υποτιθέμενης ανεξάρτητης Αρχής.

Ενώ διοριζόταν από τη διάσκεψη των προέδρων της Βουλής, τώρα διορίζεται από το Υπουργικό Συμβούλιο. Η νέα Διοίκηση που διορίζεται προκηρύσσει το διαγωνισμό.

• Αποδέχονται να συμμετάσχει η Digea στο διαγωνισμό ως πάροχος δικτύου, ενώ είναι κοινοπραξία παρόχων περιεχομένου (τηλεοπτικών σταθμών).

Έτσι, ο προμηθευτής της υπηρεσίας θα είναι και πελάτης. Για τα μέλη της Digea τα χρήματα απ’ τη μια τσέπη θα βγαίνουν και στην άλλη θα μπαίνουν.

Ένας τρίτος επενδυτής, όμως, εμποδίζεται να πάρει μέρος στο διαγωνισμό, αφού κατά την αναγκαία έρευνα αγοράς θα διαπίστωνε ότι η πλειονότητα των πελατών του αποτελούν και ανταγωνιστή του, με δεσπόζουσα θέση στο πελατολόγιο της υπηρεσίας, πράγμα που δημιουργεί αθέμιτο ανταγωνισμό.

• Εξαναγκάζουν από τις προδιαγραφές τον ανάδοχο, αν είναι άλλος από την Digea, εντός 91 ημερών από τη χορήγηση των δικαιωμάτων να έχει εγκαταστήσει τους απαραίτητους πομπούς, σε όλα τα σημεία που έχει ήδη εγκαταστάσεις η Digea, ως προσωρινός έως τώρα πάροχος δικτύου (Παράρτημα Ε, άρθρο 6, παρ. 4). Θα έπρεπε, δηλαδή, αυτό που έκανε η Digea σε 4 έτη, να το επιτύχει ο νέος πάροχος σε 91 ημέρες.

Μετά τον αποκλεισμό, όμως, οποιουδήποτε άλλου ενδιαφερόμενου έπρεπε να εξασφαλίσουν την έναντι πινακίου φακής διάθεση του φάσματος στους υπερχρεωμένους μετόχους της Digea, αλλά και τη διασφάλιση ότι δεν θα ακυρωθεί ο διαγωνισμός όπως γίνεται πάντοτε όταν εμφανιστεί ένας μόνον υποψήφιος.

• Ορίζουν μια εξαιρετικά χαμηλή τιμή εκκίνησης (18.336.000 ευρώ για 15 έτη, διαθέτοντας φάσμα στο οποίο μπορούν να φιλοξενούνται περισσότερα από 40 τηλεοπτικά προγράμματα), πληρωτέα με το 30% προκαταβολή και το υπόλοιπο 70% σε 7 ετήσιες δόσεις, με την πρώτη καταβλητέα την 1η Μαρτίου 2017!

• Ορίζουν μια αστεία εγγυητική επιστολή καλής εκτέλεσης (100.000 ευρώ). Αν δηλαδή ρίξει διαρκές μαύρο η DIGEA σε όλη τη χώρα θα τιμωρηθεί με το αστείο αυτό ποσό.

• Διασφαλίζουν, ανεξάρτητα από το πλήθος των πελατών της, να πληρώνεται όλα τα έξοδά της πλέον ενός σίγουρου κέρδους 15,16% ετησίως, πράγμα που θα εκτοξεύσει στα ύψη το κόστος τρίτων καναλιών που θα θελήσουν να «φιλοξενηθούν».

• Διαθέτουν προς χρήση από την DIGEA όλες τις υποδομές της ΕΡΤ στα Κέντρα Εκπομπής (Κτίρια, ρευματοδότηση, γεννήτριες, ιστούς κεραιών, κεραίες).

• Προέβλεψαν στις προδιαγραφές της υποτιθέμενης δημοπρασίας ότι αν εμφανιστεί ένας υποψήφιος δεν ακυρώνεται ο διαγωνισμός, αλλά του παραχωρείται το σύνολο των συχνοτήτων με την τιμή εκκίνησης (τεύχος προκήρυξης, παρ. 7.1.1). Κάτι τέτοιο, είναι αντίθετο με κάθε κανονισμό προμηθειών, και δεν μπορεί να τίθεται στις προδιαγραφές. Στους διαγωνισμούς με έναν υποψήφιο γίνεται επανάληψη με τροποποίηση των προδιαγραφών για να επιτευχθεί ευρύτερη συμμετοχή, για τη διασφάλιση του δημόσιου συμφέροντος.

Ίσως θεωρήσει κανείς ότι πρόκειται για ένα αριστουργηματικά εκτελεσμένο σχέδιο, που θα οδηγήσει σε πλήρη σκοταδισμό την τηλεόραση.

Εν τούτοις, οι παραβιάσεις της νομοθεσίας που έχουν γίνει στις μεθοδεύσεις τους είναι τέτοιες που αργά ή γρήγορα θα αποκαλυφθούν και θα ανατραπούν.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

error: Το περιεχόμενο προστατεύεται!!!