Οι προτάσεις της ΕΛΜΕ Ροδόπης στον Α. Λοβέρδο

Ο Πρόεδρος της ΕΛΜΕ Ροδόπης κ. Ν. Δαπέργολας.
Ο Πρόεδρος της ΕΛΜΕ Ροδόπης κ. Ν. Δαπέργολας.

Με τους προέδρους των ΕΛΜΕ και των Διδασκαλικών Συλλόγων της περιοχής, συναντήθηκε μεταξύ άλλων ο Υπουργός Παιδείας κ. Ανδρέας Λοβέρδος κατά την περιοδεία του Θράκη.

Στην μιας και πλέον ώρας συζήτηση, συμμετείχε και ο πρόεδρος της Ένωσης Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης Ροδόπης κ. Νεκτάριος Δαπέργολας, ο οποίος έθεσε υπόψη του υπουργού τις θέσεις και τις προτάσεις της τοπικής ΕΛΜΕ για μια σειρά πολύ σημαντικών ζητημάτων, όπως η αξιολόγηση, οι ελλείψεις σε υποδομές στον νομό Ροδόπης, η εκπαίδευση της μειονότητας, και άλλα εκπαιδευτικά και κλαδικά θέματα.

Ο Υπουργός άκουσε με ιδιαίτερη προσοχή τις προτάσεις, και υποσχέθηκε λύσεις στον βαθμό του δυνατού, ενώ μεταξύ αυτών που έτυχαν της άμεσης αποδοχής του κ. Λοβέρδου, ήταν εκείνη για τις σχολικές εκδρομές και τον επαναπροσανατολισμό τους προς προορισμούς της Ελλάδας και της Κύπρου αντί του εξωτερικού, για οικονομικούς κυρίως λόγους.

Ο κ. Δαπέργολας, παρέδωσε στον Υπουργό γραπτό υπόμνημα με όλες τις προτάσεις, καθώς και κείμενο για την Ειδική Αγωγή.

Το υπόμνημα προς τον Υπουργό:

Α. ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΤΗΣ ΜΕΙΟΝΟΤΗΤΑΣ

Δεν χρειάζεται να είναι κανείς ειδικός για να αντιληφθεί τη λογική της λειτουργίας των μειονοτικών σχολείων. Είναι σχολεία της λογικής του γκέττο, έτσι όπως φαινόταν ίσως λογικό στα 1923, όταν υπεγράφη η Συνθήκη της Λωζάνης, κι όταν η οθωμανική λογική των μιλέτ ήταν ακόμη νωπή. Το γκέττο βεβαίως σήμερα υπάρχει, δεν το δημιουργεί η εκπαίδευση, αλλά υποτίθεται ότι αυτή καλείται να το σπάσει. Ζητάμε λοιπόν, στο πνεύμα της εποχής και, πιστεύουμε, της πολιτείας:

Δημόσια ελληνικά νηπιαγωγεία (όπως σε όλη την επικράτεια) με ενήλικο ντόπιο μεταφραστή για τα πρώτα βήματα των νηπίων.

Ίδρυση Δημοτικών και Γυμνασίων με πρόγραμμα, όπως σε όλη την επικράτεια (πρωτίστως των δρομολογημένων στα 4 πομακοχώρια της Ξάνθης, στον Ήφαιστο και σε άλλους οικισμούς Ρομά) με διδασκαλία του Κορανίου και της μητρικής γλώσσας και ενισχυτικά μαθήματα ελληνικής γλώσσας στα πλαίσια του ολοήμερου για δημοτικά και της ενισχυτικής διδασκαλίας για τα Γυμνάσια – Λύκεια.

Ενίσχυση και επέκταση του θεσμού των ιεροδιδασκάλων. Κατάλληλη και διά βίου επιμόρφωσή τους σε θέματα Κορανίου και Ισλάμ.

Αναβάθμιση των ιεροσπουδαστηρίων και οργανική ένταξή τους στο εκπαιδευτικό σύστημα της χώρας μας.

Μετά από μια εικοσαετία του Π.Ε.Μ και με τους μαθητές της μειονότητας να χρειάζονται ακόμη την ευνοϊκή ρύθμιση του 8 στα γλωσσικά μαθήματα και την ποσόστωση για το Πανεπιστήμιο πρέπει να επανεκτιμήσουμε αν οι θετικές διακρίσεις υπέρ των Μουσουλμανοπαίδων αποτελούν ισχυρά αντικίνητρα για μάθηση. Η κατάτμηση των προγραμμάτων (πρόγραμμα μουσουλμανοπαίδων, τσιγγανοπαίδων, παλιννοστούντων, αλλοδαπών) δεν βοηθά, χρειάζεται μάλλον ένα ενιαίο πρόγραμμα υποστήριξης μαθητών που έχουν ανάγκη ανεξαρτήτως θρησκείας και εθνοπολιτισμικών χαρακτηριστικών.

Β. ΣΧΟΛΙΚΕΣ ΕΚΔΡΟΜΕΣ

Μέσα στην τελευταία πενταετία της πρωτοφανούς κρίσης (2009-2014) οι σχολικές εκδρομές στο εξωτερικό απέσπασαν από μια μικρή πόλη σαν την Κομοτηνή πάνω από 1,5 εκατομμύριο Ευρώ για σκοπούς περισσότερο περιηγητικούς παρά μορφωτικούς. Έχοντας ήδη αναλάβει μια πρωτοβουλία στον καθηγητικό χώρο, ζητάμε να προσπαθήσει και το Υπουργείο να στρέψει ξανά τις εκδρομές προς το εσωτερικό αλλά και την επίσης δοκιμαζόμενη οικονομικά Κύπρο, προσθέτοντας για την περίπτωσή της μία επιπλέον ημέρα στην διάρκεια της εκδρομής, όπως είχε κάνει η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ στη δεκαετία του ’80.

Γ. ΤΡΑΠΕΖΑ ΘΕΜΑΤΩΝ

Είδαμε στην τράπεζα θεμάτων τυποποιημένα, επουσιώδη και όχι πάντα εύστοχα θέματα. Και επιπλέον μια μεγάλη αδικία για τους φετινούς μαθητές, οι οποίοι είδαν τα θέματα μια βδομάδα πριν από τις εξετάσεις, ωστόσο ο βαθμός τους θα τους ακολουθεί και στη Γ Λυκείου. Είδαμε τεράστια ύλη που καθιστά αδύνατη οποιαδήποτε προσπάθεια εμβάθυνσης και αναστοχασμού. Θα δούμε τη διδασκαλία των μαθημάτων να εξαντλείται σε επίλυση θεμάτων της τράπεζας με τρόπο μανιεριστικό.  Θα δούμε, επίσης, να ενισχύεται ο εξεταστικοκεντρικός χαρακτήρας του Λυκείου και τους μαθητές όλων πια των τάξεων να αφήνουν το σχολείο από τα τέλη Μαρτίου, για να προετοιμαστούν για τις εξετάσεις.

Σίγουρα δεν είδαμε αυτές οι μεγάλες αλλαγές να δοκιμάζονται πιλοτικά και δεν υπάρχει καμιά αμφιβολία για το Υπουργείο, όταν αξιολογεί έτσι τους μαθητές του, τι προτίθεται να κάνει με την αξιολόγηση του διδακτικού προσωπικού.

Ζητάμε να λειτουργεί Τράπεζα Θεμάτων συμβουλευτικά προς τους διδάσκοντες.

Δ. ΥΠΟΔΟΜΕΣ

Υλοποίηση του ΦΕΚ για την ίδρυση 4ου ΓΕ.Λ και 5ου Γυμνασίου Κομοτηνής, για να αντεπεξέλθει η τοπική εκπαίδευση στην προσδοκώμενη στροφή των μουσουλμάνων μαθητών προς τα ελληνικά δημόσια σχολεία. Ήδη η σχεδιαζόμενη δημιουργία σε δημοτικό οικόπεδο και μέσω ΕΣΠΑ ενός νέου μειονοτικού σχολείου αμφίβολης σκοπιμότητας (αντί του «Μάστανλι») δείχνει τις δυνατότητες που υπάρχουν. Να δοθεί στο Μάστανλι η λύση που πρότεινε η Διαχειριστική Επιτροπή των Βακουφίων και να ιδρυθεί στο δημοτικό οικόπεδο δημόσιο σχολείο Μέσης Εκπαίδευσης.

Να υπάρξει χώρος για την αποθήκευση των βιβλίων, γιατί σήμερα χρησιμοποιείται ως τέτοιος το γυμναστήριο του Μουσικού και άρα έχει αλλάξει χρήση.

Ε. ΟΡΓΑΝΙΚΕΣ ΘΕΣΕΙΣ

Ο παρών τρόπος υπολογισμού των κενών (μόνο με τα κλασικά μαθήματα πρώτης ανάθεσης) δημιουργεί υπερπληθώρα υπεραρίθμων πολλές φορές με δυσμενείς επιπτώσεις για την οικογενειακή κατάσταση των εκπαιδευτικών. Ζητάμε να υπολογίζονται όλες οι αναθέσεις και υπάρχουσες ώρες. Και φυσικά να γίνουν διορισμοί και να επανέλθουμε στο ωράριο πριν από τη δίωρη αύξηση.

Επίσης μετά από ένα εύλογο χρονικό διάστημα (π.χ 5 έτη) τα στελέχη να διαγράφονται από τις οργανικές τους για να διευκολυνθεί η ροή των οργανικών.

Στ. ΣΥΝΤΑΞΙΟΔΟΤΙΚΑ

Να εκδοθεί Π.Δ για την αναγνώριση της προϋπηρεσίας μέχρι 7 ετών σε ιδιωτικό τομέα κρατών-μελών της Ε.Ε, όπως προβλέπει ο νόμος 4024/11 στο άρθρο 6, πράγμα που σημαίνει και μισθολογική εξέλιξη.

Ζ. ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

Στο Π.Δ 152/13 της Αξιολόγησης εισάγονται κριτήρια από την αξιολόγηση στελεχών των πολυεθνικών και η αξιολόγηση επικεντρώνεται με απόλυτο τρόπο σε ατομικά χαρακτηριστικά και σε όχι σε δομές, συστήματα, τα οποία επηρεάζουν άμεσα και τις ατομικές επιδόσεις. Άρα, η στόχευση και η φιλοσοφία του Π.Δ152/13 μάς οδηγεί σε αμερικανικού τύπου αξιολογικά σχήματα, όχι σε ευρωπαϊκά (κάτι που καταδεικνύει μια προσεκτική μελέτη  των ευρωπαϊκών συστημάτων Αξιολόγησης του Δικτύου «Ευρυδίκη»). Θα επιχειρήσουμε μετά την παραδοχή αυτή να συνθέσουμε μία ΠΡΟΤΑΣΗ, όσο γίνεται πιο συγκεκριμένη, ώστε να την θέσουμε στην κρίση σας.

Ι.) Αποσύνδεση αξιολόγησης με ποσοστώσεις, υπηρεσιακές μεταβολές κ.τ.λ. Γιατί, το αποτέλεσμα το βλέπουμε ήδη στα σχολεία (συλλογή βεβαιώσεων από «σεμινάρια», σχέδια μαθήματος στο διαδίκτυο που απευθύνονται σε ομοτέχνους και όχι σε μαθητές, πελατειακά δίκτυα προστασίας που καραδοκούν, καθώς και εμπόριο γνώσης από διάφορους φορείς).

ΙΙ.) Συνολική αποτίμηση του επιπέδου των μαθητών μέσω πανελλαδικών τεστ, προσεκτικά δομημένων γι’ αυτό τον σκοπό . Οι γνωστές μας πανελλαδικές δεν αποτελούν κριτήριο, γιατί έχουν άλλο σκοπό (πολλές φορές με πολιτική σκοπιμότητα, να απαξιώσουν με δύσκολα θέματα τμήματα χαμηλής ζήτησης). Επιπλέον γίνονται πολύ αργά. Η αξιοποίηση των στοιχείων που θα προκύψουν μπορούν να οδηγήσουν σε επιπλέον πόρους για ορισμένα σχολεία (να, πού πρέπει να πάνε τα εκατομμύρια του ΕΣΠΑ), σε αλλαγές στο ωρολόγιο και αναλυτικό πρόγραμμα. ΠΑΝΤΩΣ, ΟΧΙ ΣΕ ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ ΣΧΟΛΕΙΩΝ.

ΙΙΙ.) Ατομική αξιολόγηση μπορεί να υπάρξει για όσους συναδέλφους επιθυμούν να γίνουν «Οδηγοί Δασκάλου» (πρόταση του περιοδικού «Φιλόλογος» του Α.Π.Θ), οι οποίοι θα έχουν λιγότερες ώρες διδασκαλίας, ευκαιρίες μετεκπαίδευσης και θα καθοδηγούν στο σχολείο τους συναδέλφους τους σε συνεργασία με τον σχολικό Σύμβουλο. Άλλωστε, ένας Σύμβουλος δεν μπορεί να ελέγξει 14 κριτήρια, εκτιμώντας υποκειμενικά στα περισσότερα, σε έναν τεράστιο αριθμό εκπαιδευτικών. Ο ρόλος του «Οδηγού Δασκάλου» θα είναι βασικός στην ενδοσχολική επιμόρφωση, καθώς θα δείχνει στην πράξη κάθε διδακτική μεθοδολογία, πάντα υπό την ψιλή εποπτεία του Σχολικού Συμβούλου. Θα είναι ο Direktor των ευρωπαϊκών σχολείων.

IV.) «Πώς θα εκλείψουν οι τεμπέληδες, οι αδιάφοροι και οι ακατάλληλοι;», όπως συχνά η κάθε λογής προπαγάνδα αναρωτιέται.  Η απάντηση είναι έλεγχος και κίνητρα. Έλεγχος (και ηλεκτρονικός) των διαγωνισμάτων, εκθέσεων, ενδεικτικών ασκήσεων ανά κεφάλαιο. Αν υπάρχει ένα μίνιμουμ όριο των παραπάνω και ο εκπαιδευτικός δεν το πιάνει, τότε ο εκπαιδευτικός να ελέγχεται.  Και φυσικά θα υπάρχει  αλληλοπαρότρυνση από τους συναδέλφους, ώστε το σχολείο να βγει «ασπροπρόσωπο» στα εθνικά τεστ. Κι εδώ φυσικά η αγωγή, η στοχευμένη επιμόρφωση (επί πραγματικών κενών των εκπαιδευτικών, όχι γενικώς και αορίστως) θα έχει τον πρώτο λόγο. Όταν πάλι προκύπτουν κραυγαλέες περιπτώσεις ακαταλληλότητας (αυτές σε ένα σχολείο δεν κρύβονται με τίποτα), να περνά ο συνάδελφος από ψυχοτεχνικά τεστ, να υποστηρίζεται επιμορφωτικά και έτσι η συντριπτική πλειοψηφία των περιπτώσεων μπορεί να επανέλθει.

V.) Όλες οι αλλαγές πρέπει πρώτα να δοκιμαστούν στην πράξη, όπως συμβαίνει σε κάθε ευρωπαϊκό σύστημα. Εδώ, όμως είναι το μεγάλο μας έλλειμμα. Έχουμε Πειραματικά που ταυτόχρονα είναι και Πρότυπα (παγκόσμια πατέντα!). Άρα, οι μαθητές και οι καθηγητές που εισάγονται κατόπιν εξετάσεων και συνεντεύξεων δεν αποτελούν αντιπροσωπευτικά δείγματα της εκπαιδευτικής κοινότητας της χώρας και τα πορίσματά τους δεν θα έχουν καμμιά αξία. Μήπως πρέπει να ξεκινήσουμε από αυτό το σημείο τις όποιες μεταρρυθμίσεις;

Η. ΜΟΥΣΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ

Στο Μουσικό σχολείο η σίτιση μεταφέρθηκε στον Δήμο. Ζητάμε να μεταφερθούν και οι ανάλογοι πόροι για το έργο αυτό από την κεντρική Κυβέρνηση. Ζητάμε οι καθηγητές μουσικής να είναι στη θέση τους από την αρχή της χρονιάς (πέρυσι το Γενάρη προσελήφθησαν) και να προκηρυχθούν εγκεκριμένα βιβλία μουσικών μαθημάτων .

Θ. ΡΩΣΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ

Να εγκριθούν οι ελάχιστες πιστώσεις (1-2 ωρομίσθιων) που θα επιτρέψουν την από πενταετίας νομοθετημένη διδασκαλία της ρωσικής γλώσσας, ως δεύτερης ξένης γλώσσας στη Μέση Εκπαίδευση. Είναι ένα ελάχιστο κόστος που αξιοποιεί ένα εβδομαδιαίο δίωρο, με το οποίο οι νεοπρόσφυγες μαθητές, ήδη φυσικοί ομιλητές της ρωσικής, μαθαίνουν να τη γράφουν και να τη διαβάζουν, αποκτώντας έτσι με τη βοήθεια της δημόσιας εκπαίδευσης ένα σημαντικό προσόν.

Η θέση της ΕΛΜΕ για τις αλλαγές στην Ειδική Αγωγή

Το μέτρο του πολιτισμού μιας κοινωνίας αντικατοπτρίζεται στη μέριμνά της για τα αδύναμα μέλη της. Όταν δε, πρόκειται για νεαρά μέλη με ειδικές ανάγκες και ικανότητες, τότε ο πήχυς των προσδοκιών για την κρατική μέριμνα ανεβαίνει. Η δική μας κοινωνία και πολύ περισσότερο η κρατική της συγκρότηση μένει πολύ κάτω από τη βάση στον δείκτη της Ειδικής Αγωγής.

Ενόψει της διαβούλευσης για το επικείμενο νομοσχέδιο που αφορά στην Ειδική Αγωγή έχουμε να δηλώσουμε τα εξής :

Α) Η προσπάθεια να οργανώσει το νομοσχέδιο το νομικό πλαίσιο των τμημάτων ένταξης για τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες (ποιος βαθμολογεί, πότε εντάσσεται ο μαθητής κ.τ.λ.)  και η κατάρτιση ενός ηλεκτρονικού μητρώου δεν αρκεί.

Β) Η Ειδική Αγωγή δεν έχει τόσο ανάγκη από νόμους αλλά από χρήματα, για να υποστηριχθούν οι υποδομές, να γίνουν εργαστήρια Αυτόνομης Διαβίωσης (ζωτικό θέμα), εργαστήρια γεωπονικά (συνδεδεμένα με τα ΣΕΚ) και άλλα εκπαιδευτικά εργαλεία για τις ειδικές ανάγκες αυτών των παιδιών.

Γ) Στα εργαστήρια αυτά χρειάζονται μόνιμοι εκπαιδευτικοί, για να επιτηρούν και να κατευθύνουν τους μαθητές. Γενικά, και ο πλέον άσχετος με το θέμα γνωρίζει ότι αυτά τα παιδιά  -περισσότερο από τα άλλα- χρειάζονται σταθερά πρόσωπα αναφοράς (π.χ περιπτώσεις αυτισμού) και όχι διερχόμενους με 5μηνες συμβάσεις.

Δ) Η υποστελέχωση είναι εμφανέστατη στα ΚΕΔΔΥ, όπου τα τελευταία χρόνια λείπει εκπαιδευτικός της Δευτεροβάθμιας, οποίος θα κάνει τις Αξιολογήσεις των μαθητών με μαθησιακές δυσκολίες. Αν υπολειτουργεί η καρδιά της Ειδικής Αγωγής, τι να περιμένει κανείς από τις επιμέρους σχολικές μονάδες;

Ε) Ένα μεγάλο μέρος της διαβούλευσης αναλώνεται στο καθεστώς των προσλήψεων, όπου εκεί που αρχίζει το συμφέρον καταστρατηγείται το δίκαιο. Εμείς προτείνουμε διαγωνισμό ΑΣΕΠ Ειδικής Αγωγής με μοριοδότηση των προσόντων και χωρίς αποκλεισμούς. Ακόμη και όσοι έχουν ελάχιστη προϋπηρεσία στην Ειδική Αγωγή να μπορούν να συμμετάσχουν κι ας κριθεί αξιοκρατικά ποιος θα προσληφθεί.

Στ) Ο χώρος της Ειδικής Αγωγής να έχει διαφάνεια στις προσλήψεις και αποσπάσεις και να σταματήσει να είναι προνομιακός χώρος των πάσης φύσεως ρουσφετολόγων.

Ζ) Όσοι προσλαμβάνονται, στη συνέχεια να καταρτίζονται στην παιδαγωγική επάρκεια, να μην είναι αυτή προαπαιτούμενο για να διαγωνιστούν, γιατί οι έμποροι της παιδείας καραδοκούν να πουλήσουν έναντι αδράς αμοιβής παιδαγωγική επάρκεια και κάθε λογής πιστοποιητικό.

Η) Να μην εγκλωβίζονται οι εκπαιδευτικοί σε οργανικές θέσεις της Ειδικής Αγωγής, να υπάρχει δυνατότητα μετάβασης από και προς την Γενική Αγωγή, γιατί ειδικά σε παραμεθόριες περιοχές ένα τέτοιο μέτρο θα αποτελέσει αντικίνητρο για την στελέχωση των Ειδικών σχολείων από το φόβο αδυναμίας μετάθεσης και άλλων υπηρεσιακών μεταβολών.

error: Το περιεχόμενο προστατεύεται!!!