Εγκρίθηκε κατά πλειοψηφία ο προϋπολογισμός του Δήμου Κομοτηνής

ΔΗΜ ΣΥΜΒ 1Κατά πλειοψηφία εγκρίθηκε από το δημοτικό συμβούλιο Κομοτηνής ο προϋπολογισμός του Δήμου για το 2015, υποχρεωτικά ισοσκελισμένος λόγω… Οικονομικού Παρατηρητηρίου.

Το σύνολο των εσόδων και των εξόδων ανέρχονται στα 52.638.518 ευρώ, και είναι μειωμένα συγκριτικά με πέρυσι, κατά 13,5 εκ. περίπου εξαιτίας της κλιμακούμενης υποχρηματοδότησης των ΟΤΑ από την κεντρική διοίκηση.

Στην εισήγησή του ο Δήμαρχος κ. Γιώργος Πετρίδης, τόνισε πως με τον προϋπολογισμό αποτυπώνεται το στίγμα των στρατηγικών επιλογών της δημοτικής αρχής, με έμφαση στην εξυγίανση των οικονομικών του Δήμου, τη μη περικοπή κοινωνικών παροχών, και την καλύτερη δυνατή αξιοποίηση των διαθέσιμων πόρων, στο πλαίσιο της γενικότερης φιλοσοφίας της διοίκησης, για τη βελτίωση της καθημερινότητας των πολιτών. Συγχρόνως ο κ. Πετρίδης, υπογράμμισε για μια ακόμη φορά την αποκατάσταση της αξιοπιστίας του Δήμου Κομοτηνής και την εξυγίανση των οικονομικών του, μειώνοντας τα χρέη από 8 εκ. σε 1 εκ. ευρώ, και με στόχο το τέλος του 2016 να εξαλειφθεί κάθε χρέος.

«Ρεαλιστικό και υλοποιήσιμο, παρά την δύσκολη οικονομική κατάσταση», χαρακτήρισε τον προϋπολογισμό ο αρμόδιος αντιδήμαρχος οικονομικών, κ. Δημήτρης Πολιτειάδης, ο οποίος κατέθεσε και πίνακα στόχων ανά μήνα, προκειμένου να εντοπίζονται άμεσα τυχόν αποκλείσεις και να γίνονται οι απαραίτητες διορθωτικές ενέργειες.

Τοποθέτηση κ. Φελίνας Καζάκου-Βρούζου, επικεφαλής της μείζονος αντιπολίτευσης «Εμείς…η πόλη», η οποία καταψήφισε τον προϋπολογισμό, εκτός από το μέλος της κ. Γιώργο Ναβροζίδη που υπερψήφισε, καθώς παρατηρήσεις του είχαν γίνει δεκτές όταν το θέμα είχε περάσει προ ημερών από την οικονομική επιτροπή.

«Είναι γεγονός πως η οικονομική κρίση και οι επιπτώσεις αυτής στην λειτουργία των ΟΤΑ είναι πλέον κάτι περισσότερο από εμφανής. Αν λάβει κανείς υπόψη του ότι ο π/υ του Δ.Κ. είναι κατά 10.000.000€ μειωμένος σε σχέση με τον π/υ του 2014, ενώ η μείωση σε σχέση με τα προηγούμενα έτη αγγίζει το 60%. Το γεγονός αυτό θα μπορούσε να αποτελέσει μια θλιβερή διαπίστωση, η οποία όμως δυστυχώς θα επηρεάσει την καθημερινότητα των συνδημοτών μας και για το επόμενο έτος. Για μια ακόμη φορά μέσα σε σύντομο χρονικό διάστημα μετά την κατάθεση του Τ.Π. καλείστε ως δημοτική αρχή να καταθέσετε τις προτεραιότητες σας, τους στόχους σας, τις δράσεις και τον αναπτυξιακό σας σχεδιασμό, μέσω του Π/Υ για το 2015. Γνωρίζουμε όλοι μας ότι η κατάθεση του π/υ αποτελεί το κορυφαίο πολιτικό κείμενο στο οποίο πρέπει να  φαίνονται πλευρές του οράματος, της δημοκρατικής συμμετοχής και του ελέγχου των δημοτών, των αναπτυξιακών και παραγωγικών στόχων της δημοτικής αρχής κ.α. Δυστυχώς όμως ο π/υ που κατατείθετε σήμερα κάθε άλλο από αυτό αποτυπώνει. Πρόκειται απλά για μια λογιστική καταγραφή των εσόδων και εξόδων του Δήμου, όπου η δημοτική αρχή παρακολουθεί άπραγη ως απλοί διαχειριστές ζητημάτων και διεκπεραιωτές παραδοσιακών καταστάσεων. Και αιτιολογώ τον χαρακτηρισμό μου, γιατί το ήδη ψηφισμένο πρόγραμμα έργων,  ένα χαρακτηριστικό έχει ….διαχειρίζεται τα  οικονομικά του Δήμου, των ελαχίστων πλέον κρατικών χρηματοδοτήσεων χωρίς κανένα στρατηγικό σχεδιασμό. Γιατί η σύνταξη του προγράμματος έργων, σύμφωνα με το (αρθρο 86) θα έπρεπε να στηρίζεται και στις προτάσεις των δημοτικών κοινοτήτων που διαμορφώνονται μετά από ειδικές συνεδριάσεις. Βέβαια κάτι τέτοιο δεν έγινε. Οι κοινότητες επίσης έπρεπε να έχουν και δικό τους προϋπολογισμό (ίδιο άρθρο)  Ούτε αυτό υπάρχει στο προτεινόμενο σχέδιο. Με βάση όλων αυτών των στοιχείων που καταγράφονται στον π/υ πιστεύετε κε Δήμαρχε πως θα αντεπεξέλθετε στις ανάγκες των δημοτών και εργαζομένων του Δήμου όταν αυτές συνεχώς θα αυξάνονται και οι κρατικοί πόροι θα μειώνονται; Για εμάς η πολιτική ασκείται με βάση την καταγραφή των αναγκών και της υπάρχουσας κατάστασης άρα βασικοί πυλώνες του π/υ θα έπρεπε να είναι η κοινωνική και η αναπτυξιακή πολιτική. Κοινωνική Πολιτική: Δήμος με προτεραιότητα στις πραγματικές ανάγκες των δημοτών, αρωγό στις οικονομικές δυσκολίες της εποχής, με δράσεις στα θέματα κοινωνικής πολιτικής, και ενίσχυσης των πρωτοβουλιών απασχόλησης. Ποια είναι όμως η πραγματικότητα; Καμία αναφορά σε δράσεις αντιμετώπισης της ανεργίας. Μειωμένες δαπάνες για την κοινωνική πρόνοια (έλλειψη κοινωνικού παντοπωλείου, κοινωνικού φαρμακείου- Χωρίς φαρμακευτικό υλικό για να ικανοποιηθούν οι ανάγκες των μικρών μαθητών σε εμβολιασμό). Μειωμένα Προνοιακά επιδόματα:  Πιστεύετε ότι μπορούμε να ανταπεξέλθουμε στις ανάγκες των 1000+ οικογενειών με ποσά των 100.000 ( σε τρόφιμα και ξύλα) την ώρα που στο κέντρο σίτισης απόρων για την σίτιση 150 απόρων απαιτούνται 150.000. Σχολεία χωρίς θέρμανση: Αντιμετωπίζονται τα κοινωνικά προβλήματα με τις προβλεπόμενες δαπάνες μειωμένες στο 1.500.000€; Ισοπεδωτικοί δεν θέλουμε να είμαστε…. αλλά νομίζουμε πως όχι. Αλλά δεν φθάνει να τα περιγράφομαι μόνο, χρειάζεται πολιτική βούληση και δράση. Αναπτυξιακή πολιτική Έργα και παρεμβάσεις ανάπτυξης για την πόλη και τους οικισμούς: Όπως αναφέραμε και στην κριτική που ασκήσαμε για  τεχνικό πρόγραμμα ουσιαστικά έργα ανάπτυξης που να αλλάζουν την οικονομία της πόλης, να δημιουργούν νέες θέσεις εργασίας, να προσελκύουν τουρισμό και να ενισχύουν επιχειρηματικές δράσεις δεν έχουμε. Έχουμε αναλωθεί και «κυνηγάμε την ουρά μας» εδώ και τρία χρόνια με την ολοκλήρωση του ποδηλατοδρόμου και κάποια νέα έργα που έχουν ενταχθεί από τη ΔΕΥΑΚ. Κύριε Δήμαρχε δεν επρόκειτο για αντιπολιτευτικό παραλήρημα αλλά αυτή είναι η κατάσταση που αποτυπώνεται και με νούμερα στον π/υ του 2015. Διαβάζοντας  τους κωδικούς των εσόδων είναι εύκολο να διαπιστώσει κανείς ότι οι βασικές πηγές εσόδων είναι τα έσοδα από τους κεντρικούς αυτοτελείς πόρους, από θεσμοθετημένους φόρους, τα ανταποδοτικά τέλη και δικαιώματα αλλά και χρηματοδοτούμενα έργα. Αναλύοντας δε τους κωδικούς αντιλαμβανόμαστε όλοι ότι οι προσδοκίες για αύξηση των εσόδων για τα επόμενα χρόνια θα προέλθουν μόνο από τα νέα χρηματοδοτούμενα προγράμματα. Μην έχουμε ψευδαισθήσεις οι πολίτες δεν μπορούν να ανταπεξέλθουν στις υποχρεώσεις τους απέναντι στους ΟΤΑ (κωδ. 03 έσοδα από ανταποδοτικά), οι κεντρικοί πόροι θα μειώνονται συνεχώς(κωδ.06), συνεπώς καταλήγουμε στις τοποθετήσεις που κάναμε και για το Τ.Π. Νέα χρηματοδοτικά εργαλεία και την ώρα που ολοκληρώνεται το ΕΣΠΑ θα μπορούσαμε να έχουμε την δυνατότητα αξιοποίησης κονδυλίων από διακρατικά προγράμματα, δίκτυα πόλεων σε ευρωπαικό επίπεδο ή επιπλέον επιχορηγήσεις από το πράσινο ταμείο, τομεακά και ΣΔΙΤ. Είναι εμφανής η συρρίκνωση του ποσού του 2014 όπου οι επενδύσεις από χρηματοδοτικά προγράμματα  ανήλθαν στα 18.439.389 ενώ για το 2015 μόλις 7.836.203. Και γνωρίζω καλά την οικονομική στενότητα που υπάρχει λόγω του κλεισίματος του ΕΣΠΑ αλλά μας απογοητεύει ιδιαιτέρως ο σχεδιασμό σας για την επόμενη προγραμματική περίοδο. Πως θα πορευθείτε κε δήμαρχε και πόσο προετοιμασμένοι θα ήμαστε να διεκδικήσουμε νέους πόρους όταν το ποσό που θα διατεθεί για νέες και συνεχιζόμενες μελέτες είναι μόλις 310.585 (κωδ.74). Γνωρίζετε πολύ καλά ότι αν δεν υπάρχουν μελέτες και ώριμες προτάσεις δεν θα μπορούμε να διεκδικήσουμε και θα απορριφτούμε. Για τις προτεινόμενες δαπάνες δεν θα προχωρήσω σε διαδικασία ανάλυσης και σχολίων. Γιατί δεν πιστεύει κανείς ότι με τέτοιες δυνατότητες που έχουμε μπορούμε να κάνουμε δαπάνες για ανάπτυξη, να υλοποιούμε οραματικούς στόχους για την πόλη, να δημιουργούμε μέσα από τις δράσεις υπεραξίες για την πόλη και τους κατοίκους, απασχόληση και ανασυγκρότηση. Και το εύλογο ερώτημα που κάποιος θα διατυπώσει είναι: Που θα βρεθούν οι δαπάνες για να σχεδιαστεί και να υλοποιηθεί ένα διαφορετικό πρόγραμμα; Ήδη έχω αναπτύξει μέρος των απόψεών μας και αυτά βέβαια προϋποθέτουν καθαρή πολιτική στόχευση, καθαρούς στόχους και διεκδίκηση. Πρότασή μας: – Να εξασφαλίσετε μια σταθερή βάση εσόδων (αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας του Δήμου, κίνητρα για την είσπραξη παλαιών οφειλών). – Να γίνει βέλτιστη χρήση των περιορισμένων χρηματοδοτικών πόρων. – Να γίνει έλεγχος της απόδοσης των έργων (σχέση κόστους και οφέλους). – Μείωση διοικητικών δαπανών όπου υπάρχουν περιθώρια. – Και κυρίως να αναζητήσετε νέα χρηματοδοτικκά εργαλεία, να δημιουργήσετε συμπράξεις και συνεργασίες για μακροπρόθεσμες προκλήσεις. Κύριε Πρόεδρε, κύριε δήμαρχε, η δημοτική μας παράταξη δεν θα συνηγορήσει στην ψήφιση του προϋπολογισμού.
Ο προϋπολογισμός όπως έρχεται για συζήτηση φαίνεται ισοσκελισμένος στο ποσό των 52.638.518 ευρώ (έσοδα και έξοδα). Δεν είναι όμως πραγματικός, δεν είναι ρεαλιστικός (την διαπίστωση αυτή κάνει και το Παρατηρητήριο Οικονομικής Αυτοτέλειας), διότι αναφέρονται έσοδα τα οποία δεν είναι δυνατόν να εισπραχθούν λόγω αδυναμίας πολλών συμπολιτών μας ( κωδ.03 ανταποδοτικά τέλη  και κωδ.32 εισπράξεις από παρελθόντα έτη). Αρκεί να αναφέρω ότι κατά την προσπάθεια είσπραξης βεβαιωθέντων παλαιών ετών, στο σύνολο των 13.142.947,79 € εισπράχθηκε μόνο ένα 4%, το ποσό των 481.837,66€. Δεν είναι αναπτυξιακός διότι με μία μικρή ματιά στο πρόγραμμα έργων εύκολα βγαίνει το συμπέρασμα ότι αυτό το πρόγραμμα δεν έχει καμιά αναπτυξιακή χροιά. Αφαιρώντας τα ποσά απαλλοτριώσεων, εξοπλισμού υπηρεσιών, τσιμεντοστρώσεων, πάγιων (αυτοκίνητα, απορριμματοφόρα κ.λπ. ) και μελετών, το συνολικό ποσό που μένει είναι ελάχιστο. Δεν είναι κοινωνικός διότι: Ποιες κοινωνικές δομές στηρίζονται ή θα στηριχτούν με τέτοιο προϋπολογισμό;  Οι αύξηση των κοινωνικών ζητημάτων θα μας αναγκάσουν σε γρήγορες αλλαγές στο προϋπολογισμό. Αλλά μέχρι πού θα φθάσουν και αυτές, όταν τα συνολικά διαθέσιμα κονδύλια είναι πίσω από τις πραγματικές ανάγκες. Για όλους τους παραπάνω λόγους, καταψηφίζουμε τον προϋπολογισμό του 2015 της δημοτικής αρχής. Αντιλαμβανόμαστε ότι ευθύνες έχουμε όλοι και για το λόγο αυτό δεν παραμένουμε στην κριτική και καταψήφιση του π/υ. Κάνουμε προτάσεις…. και τις επόμενες μέρες θα καταθέσουμε ως δημοτική παράταξη, τις ιδέες μας για την νέα προγραμματική περίοδο 2014-2020. Οι Κομοτηναίοι μας επέλεξαν ως αντιπολίτευση με το ποσοστό του 20% και έχουμε την υποχρέωση να ασκήσουμε κριτική στην δημοτική αρχή του 55%, που αποτελεί συνέχεια της διοίκησης των τελευταίων τρεισήμισι ετών και οφείλατε να είστε προετοιμασμένοι, όπως οφείλετε να λειτουργήσετε με τόλμη και αποφασιστικότητα».

H επικεφαλής της «Πολη-τικής ανατροπής» κ. Ελένη Λαφτσή που καταψήφισε τον προϋπολογισμό, μίλησε για «κατ’ επίφαση αναπτυξιακό προϋπολογισμό διαχείρισης μιζέριας», και αναφερόμενη στην έλλειψη κονδυλίων για βασικούς τομείς όπως η κοινωνική πολιτική, επισήμανε: «Πρόκειται για προϋπολογισμό διαχείρισης που δεν ανταποκρίνεται στις σύγχρονες ανάγκες της κοινωνίας, χωρίς κονδύλια για τουριστική ανάπτυξη, για επενδύσεις, ούτε σχεδιασμό και όραμα για το πώς θέλουμε  αυτόν τον Δήμο και αυτή την κοινωνία». Αναγνωρίζοντας η κ. Λαφτσή το ασφυκτικό περιβάλλον στο οποίο είναι υποχρεωμένοι οι Δήμοι να καταρτίσουν προϋπολογισμούς, υποστήριξε πως ο Δήμαρχος θα έπρεπε να καταθέσει και ένα σχέδιο δράσης για να υπερκεραστούν οι δυσκολίες μέσα από την ΚΕΔΕ.

Ο κ. Κώστας Καραΐσκος εκ μέρους της παράταξης του «Σπάρτακου» που καταψήφισε τον προϋπολογισμό, ανέφερε: «Δεν θα επιστρέψω, εννοείται, σε όσα έχουν ήδη ειπωθεί από τους προλαλήσαντες, απλώς επισημαίνω το ασφυκτικό πλαίσιο της κυβερνητικής λιτότητας, το καπέλο της Αποκεντρωμένης Διοίκησης και τον ρόλο του Παρατηρητηρίου Τ.Α. του υπουργείου Εσωτερικών. Ο Δήμος, ως Οργανισμός Τοπικής Αυτοδιοίκησης, οφείλει να έχει και κάποιαν αυτονομία και πέραν της βούλησης της Αθήνας, έστω σημειολογική. Με την έννοια αυτή θέλουμε να δούμε ποιες πρωτοβουλίες παίρνει, μέσα στα πλαίσια του εφικτού, για κάτι τέτοιο. Δηλαδή πόσα έργα εμπνεύστηκε που θα απέφεραν είτε χρηματικό όφελος στον ίδιον είτε κοινωνικό όφελος στους δημότες. Δυστυχώς στον φάκελό του έχει μόνο παλαιότερες αποτυχίες σαν το τουριστικό περίπτερο της Νυμφαίας ή τον χώρο στάθμευσης πίσω από τη Νομαρχία, όπου η ιδιωτικοποίηση ήρθε σχεδόν ως λύτρωση, χωρίς φυσικά ποτέ να αποδοθούν ευθύνες. Επίσης άδοξο τέλος είχαν άλλες καλές ιδέες τουριστικής προβολής της πόλης που έσβησαν με οσμή σκανδάλου στην κεντρική πλατεία. Πότε θα γίνει μια συντονισμένη προσπάθεια για ανάδειξη του προσώπου της Κομοτηνής, για το οποίο ήδη οι συνθήκες εξόχως προσφέρονται; Η μόνη ένδειξη της σχετικής κινητικότητας ήταν η μελέτη που αναφέραμε στο Τεχνικό Πρόγραμμα του Δήμου, για το ιστορικό κέντρο της πόλης, με το ενδεικτικό ποσό των 10.000 ευρώ. Σε αυτό θα επανέλθουμε με άλλη ευκαιρία. Να μιλήσουμε για την «αξιοποίηση» του Φαναρίου, που αποτελεί τον μοναδικό μας εν δυνάμει καλοκαιρινό τουριστικό πόλο; Διαβάζουμε στον προϋπολογισμό για τα έσοδα από τα μπαγκαλόους και τα κυλικεία της παραλιακής ζώνης. Υπάρχει πιο εναργής αποτύπωση της μετα-σοβιετικού τύπου παρακμής από την εικόνα που παρουσιάζουν τόσο τα μεν όσο και τα δε, σε συνδυασμό μάλιστα και με το παρακείμενο πάλαι ποτέ κάμπινγκ; Κι όσον αφορά το ιδιοκτησιακό καθεστώς στην παραλία, ελπίζαμε κύριε δήμαρχε με τη θέση σας στην ΚΕΔΕ και τις επαφές σας στο κέντρο να βρίσκατε μιαν άκρη για να τερματιστεί η αθηναϊκή αποικιοκρατία και η απειλή του ΤΑΙΠΕΔ. Δυστυχώς και οι ελπίδες αυτές διαψεύστηκαν. Επιστρέφουμε στην πόλη. Θα κάνουμε άλλη μία επίκληση στην κοινή λογική, καλώντας τη δημοτική Αρχή να καταγράψει επιτέλους την ακίνητη δημοτική περιουσία. Η λέξη «ντροπή» είναι λίγη για να εκφράσει την παρούσα κατάσταση, όταν μάλιστα έχουμε και νομικό πρόσωπο ειδικά για την δημοτική περιουσία! Αν αυτό το νομικό πρόσωπο δεν μπορεί ούτε καν να την καταγράψει, απορώ για ποιον λόγο υφίσταται. Ο χρόνος που χάνεται σημαίνει απώλεια εσόδων και ενδεχομένως και περιουσιακών στοιχείων, όπως έδειξε και η ιστορία νεοελληνικής τρέλλας με τον πρώην ΟΣΚ. Δεν θα επεκταθώ στο ζήτημα των 11 ακινήτων της ΑΕ «Κτιριακές Υποδομές», διαδόχου του ΟΣΚ, γιατί εκκρεμεί η απάντηση του δημάρχου στο γραπτό μας ερώτημα. Μόνο θέλω να σημειώνω ότι προχθές, 11-11-14, ημέρα Τρίτη, η προαναφερθείσα ΑΕ προχώρησε σε δημοπρασία ακινήτου επί της κεντρικής πλατείας Ειρήνης, ενός ακινήτου που κάποιος Κομοτηναίος άφησε δωρεά στο σχολείο της πόλης του – και πόλης μας – και φτάσαμε σήμερα να το διαχειρίζεται κάποια ΑΕ στην Αθήνα. Ας αναρωτηθούμε σε πόσες πόλεις θα επέτρεπε η τοπική κοινωνία μια τέτοια προσβλητική αντιμετώπιση. Με την ευκαιρία της αναφοράς αυτής, αξίζει μία μνεία στους δωρητές της πόλης μας. Ως γνωστόν οι δωρητές και ευεργέτες δεν έπαψαν ποτέ να υπάρχουν στην πατρίδα μας, καθώς οι συνειδητοί Έλληνες πάντα είχαν μιαν αναφορά και στο δημόσιο καλό του τόπου τους, δεν τους απασχολούσε μόνο η ιδιώτευση και η κατανάλωση. Άραγε ως δημοτική Αρχή δικαιώνουμε τις προσδοκίες των ανθρώπων αυτών; Η Τσανάκλειος έπρεπε να φτάσει στο όριο της κατάρρευσης για να επέμβει κάποιος, ακόμα και το ιδιοκτησιακό της καθεστώς αγνοούσαμε μέχρι πρόσφατα. Το Ίδρυμα Παπανικολάου ρημάζει στο κέντρο της πόλης, χωρίς κανείς να εκτιμήσει – εκκαθαρίσει την στεγαζόμενη συλλογή και χωρίς κανείς να αποκαταστήσει την επί 2,5 δεκαετίες άβαφη όψη του που την τρώει η υγρασία. Το αρχοντικό Στάλιου, που για κάποιον άγνωστο λόγο μετονομάστηκε σε «Παπαδριέλλειο Πινακοθήκη», έκλεισε 15 χρόνια εργασιών αναστήλωσης και το μόνο που μας θύμισε την ύπαρξή του ήταν ο κωδικός 00.63 που αφορά 12.000 ευρώ, όπου περιλαμβάνεται ο φόρος μεγάλης ακίνητης περιουσίας που πληρώνει ο Δήμος για το αρχοντικό. Θυμίζω και την πρόσφατη παρέμβασή μας για το μοναδικό Μουσείο Καραθεοδωρή, όπου ακόμα δεν αποκαταστάθηκαν οι μικροζημιές των 500 ευρώ που μας δυσφημίζουν. Τι μήνυμα στέλνει λοιπόν ο Δήμος σε κάθε επίδοξο δωρητή της πόλης μας. Μήπως και τα 6.200 ευρώ των εσόδων από δωρεές μάς πέφτουν πολλά; Πάω στο θέμα των εισπρακτέων ποσών από παρελθόντα οικονομικά έτη. Βλέπουμε ένα ποσό 13,7 εκ. ευρώ, όπου υπάρχουν: – παραγραφέντα έσοδα περί τα 2 εκ., χαμένα με προφανή την υπαιτότητα προηγούμενων διοικήσεων. – κάπου 4 εκ. για τα οποία ανακοινώσατε την πρόσφατη ρύθμιση και για τα οποία ίσως τελικά να εισπραχτεί και κάποιο μικροποσό, με δεδομένη την κατάσταση της κοινωνίας. – και κάποια εκατομμύρια χρέη της ΔΕΥΑΚ προς τον Δήμο! Μάλιστα βλέπουμε στον κωδικό 6818.01 (σελ. 12 των Δαπανών, «καταπτώσεις εγγυήσεων ΔΕΥΑΚ») ότι και τα 215.000 περίπου των τόκων κι αυτά τα πληρώνει ο δήμος, του τα παρακρατεί η ΔΟΥ και το ΤΠκΔ από τους ΚΑΠ! Συγγνώμη, πώς συμβιβάζεται η ρητορική της διοίκησης της ΔΕΥΑΚ (ανάπτυξη, εξυγίανση,  εκσυγχρονισμός) με την κατάσταση αυτή; Συνεχίζουμε. Στον κωδικό 6495.80 της 6ης σελίδας βλέπουμε το ποσό των 148.900 ευρώ που είναι χρήματα του ΕΣΠΑ για το έργο «Ψηφιακές περιηγήσεις στον κόσμο του θεάτρου μέσα από τις παραστάσεις του ΔΗΠΕΘΕ». Το καταψηφίσαμε στην Οικονομική Επιτροπή, το σημειώνουμε κι εδώ: τόσα χρήματα για ένα τόσο δευτερεύον έργο θα δικαιολογούνταν ενδεχομένως από το γεγονός ότι πρόκειται για ΕΣΠΑ. Όμως η συμμετοχή μόνο μιας εταιρείας στον διαγωνισμό, μας κάνει επιφυλακτικούς. Όπως επιφυλακτικοί παραμένουμε και για το όλο ζήτημα της λειτουργίας του ΔΗΠΕΘΕ αλλά αυτό είναι μια άλλη συζήτηση. Στον κωδικό 6162.01 βλέπουμε τις ληξιπρόθεσμες οφειλές της ΔΕΣΚΟΜ και κυρίως της ΔΕΤΑΚΟΜ, για τις οποίες ο Δήμος πέρυσι κατέβαλε 50.000 ευρώ και εφέτος πάει στα 350.000 ευρώ, θεωρώντας πως το 2015 θα έχουμε μεγαλύτερο περιθώριο να πληρώνουμε τα φέσια του παρελθόντος, της προ Επιτρόπου εποχής, φέσια για τα οποία κανείς δεν έμαθε πώς προέκυψαν. Κλείνω με κάτι χαρακτηριστικό. Στον κωδικό 20.6211, στη σελίδα 22 των Δαπανών, βλέπουμε ότι ο Δήμος πληρώνει για ηλεκτροφωτισμό ετησίως περί το 1,3 εκατ. ευρώ. Παρά το κολοσσιαίο αυτό έξοδο δεν βλέπουμε καμμία πρόβλεψη για αντικατάσταση των σημερινών λαμπτήρων με νέους, τεχνολογίας LED, που προσφέρουν περιβαλλοντικά οφέλη και, κυρίως, οικονομία της τάξης του 70-75%. Πράγμα που σημαίνει ότι κι αν ακόμη διαθέσουμε 2 εκ. ευρώ για την αντικατάστασή τους, σε 2 – 2,5 χρόνια θα έχουμε κάνει απόσβεση. Δεν μπορεί να πάρει ένα δάνειο ο δήμος, π.χ. από το ΤΠκΔ με επιτόκιο κάτω του 3%, για να επενδύσει στο μέλλον; Δεν μπορεί να μπει στο Πράσινο Ταμείο («Αστική Αναζωογόνηση 2012-2015») όπως συμβαίνει σε διάφορους δήμους της χώρας; Δεν μπορεί να προχωρήσει έστω σε κάποια ΣΔΙΤ; Αλλά πώς να το κάνει όταν ακόμη και στο τρέχον πρόγραμμα ΕΞΟΙΚΟΝΟΜΩ (κωδικός 20.73 στις Επενδύσεις) βάζει λαμπτήρες νατρίου στις οδούς Πλαστήρα, Κονδύλη και Ηρώων, με πολύ μικρότερη ζωή και πολύ μεγαλύτερη κατανάλωση; Εν πάση περιπτώσει, πιστεύουμε ότι οφείλουμε να προβλέψουμε κωδικό για την εν λόγω αντικατάσταση και να προνοήσουμε για την απαιτούμενη καταγραφή της σημερινής κατάστασης και να περάσουμε στην επόμενη εποχή, έστω πίσω από δεκάδες δήμους της χώρας που ήδη προηγούνται».

Ο επικεφαλής της «Λαϊκής Συσπείρωσης» κ. Νίκος Φακιρίδης που επίσης καταψήφισε τον προϋπολογισμό, επισήμανε οτι «με την αυστηρή επιτήρηση του Οικονομικού Παρατηρητηρίου δεν μπορούμε πλέον να μιλάμε για τοπική αυτοδιοίκηση, αλλά για τοπική διοίκηση, χωρίς δυνατότητα κίνησης και πρωτοβουλιών», και πρόσθεσε πως οι ΟΤΑ οδηγούνται στην εξαθλίωση: «Τη στιγμή που δεν έχουν δοθεί στους Δήμους τα παρακρατηθέντα, δεν έχουν κοστολογηθεί οι υπηρεσίες μέσα από τον Καλλικράτη, δεν έχουν αποδοθεί οι απαραίτητοι πόροι, δεν είναι δυνατόν να υλοποιηθεί ένας προϋπολογισμός, για αυτό και με μαθηματική ακρίβεια όλοι οι Δήμοι, μεταξύ των οποίων και ο δικός μας, οδηγούνται σε εξαθλίωση». Κατά τη γνώμη του, πρόκειται για σχεδιασμένη πίεση προς τους Δήμους να οδηγηθούν στην επιπλέον φορολόγηση των Δημοτών.

error: Το περιεχόμενο προστατεύεται!!!