Α-7 Corsair: αποσύρονται στην παρέλαση της 28ης Οκτωβρίου…

A-7_Corsair

– Η Ελλάδα είναι εδώ και χρόνια η τελευταία χώρα που τα έχει σε ενέργεια…

Στην παρέλαση της 28ης Οκτωβρίου στη Θεσσαλονίκη, αναμένεται να πουν το τελευταίο εναέριο »αντίο» τους, τα θρυλικά αεροσκάφη Α-7 Corsair. Αυτός είναι – μέχρι στιγμής – ο σχεδιασμός του Γενικού Επιτελείου Αεροπορίας για τη διαδικασία τέλους των Α-7, αν και η επίσημη τελετή απόσυρσης προβλέπεται να γίνει λίγες ημέρες νωρίτερα. Στη στρατιωτική παρέλαση ο σχεδιασμός προβλέπει τη συμμετοχή τεσσάρων αεροσκαφών. Ωστόσο δεν έχει ξεκαθαριστεί ακόμα αν ένα από αυτά θα είναι και  το επετειακό αεροσκάφος «Όλυμπος», που πρόσφατα κατέκτησε την 1η θέση στον διαγωνισμό «Concours d’Elegance»  στη διεθνή στρατιωτική έκθεση «Royal International Air Tattoo 2014», η οποία έλαβε χώρα στο αεροδρόμιο Fairford της Μεγάλης Βρετανίας, (η ελληνική Πολεμική Ααεροπορία συμμετείχε με δύο  αεροσκάφη A-7 και επτά άτομα προσωπικό της 336 Μοίρας του Αράξου). Τα εν λόγω αεροσκάφη έγιναν το κέντρο του ενδιαφέροντος στην έκθεση στη Βρετανία, καθώς ήταν ίσως η τελευταία φορά διεθνούς παρουσίας τους.

 

Ένα από τα δύο επετειακά Α-7 Corsair της Ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας, της 336 Μοίρας, βαμμένο μαύρο, με καλλιτεχνικές απεικονίσεις του Ολύμπου και ενός κουρσάρου.
Ένα από τα δύο επετειακά Α-7 Corsair της Ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας, της 336 Μοίρας, βαμμένο μαύρο, με καλλιτεχνικές απεικονίσεις του Ολύμπου και ενός κουρσάρου.

Πότε ήρθαν στην Ελλάδα τα Α-7 Corsair

Η αρχή της υπηρεσίας τους στην Ελληνική Πολεμική Αεροπορία ξεκίνησε με τα A-7H/TA-7H το 1975 (η σύμβαση για την προμήθεια 60 Α-7 υπογράφηκε τον Ιούνιο του 1974). Τα διθέσια αγοράστηκαν το 1980 και αργότερα προστέθηκαν  62 A-7E/TA-7C που αποκτήθηκαν το 1993, μεταχειρισμένα από αποθέματα του USN. Πέντε συνολικά Μοίρες της Πολεμικής Αεροπορίας αξιοποίησαν επιχειρησιακά τα Α-7. Αρχικά η 340 και η 345 ΜΒ στην 115 Πτέρυγα Μάχης, με τα A-7H/TA-7H στην αεροπορική βάση της Σούδας, καθώς επίσης και η 347 ΜΒ στην 110 Πτέρυγα Μάχης στην αεροπορική βάση της Λάρισας. Με την παραλαβή των A-7E/TA-7C εξοπλίστηκαν οι 335 και 336 Μοίρες στην 116 Πτέρυγα Μάχης, και  αντικατέστησαν  τα  F/TF-104G Starfighter. Από το 2002, στο πλαίσιο της αναδιοργάνωσης του αεροπορικού στόλου, συγκεντρώθηκε στην αεροπορική βάση του Αράξου (116 Π.Μ., 335 μοίρα «Τίγρης» και 336 μοίρα «Όλυμπος»), το σύνολο των βομβαρδιστικών, όπου σταδιακά τα αεροσκάφη A-7H/TA-7H αποσύρθηκαν.

Η τρόικα, η απόσυρση και η..αναβολή

Η απόσυρσή τους είχε αποφασιστεί βεβιασμένα από το 2012 με πίεση της τρόικας, ωστόσο το 2013 υπήρξε αναβολή κατά περίπου ένα έτος. Τότε η επικύρωση της αναβολής απόσυρσης είχε γίνει συμβολικά με πτήση δύο αεροσκαφών των Αρχηγών ΓΕΕΘΑ στρατηγού Μ. Κωσταράκου και ΓΕΑ  αντιπτεράρχου Ε. Τουρνά. Από τότε αρμόδιες πηγές είχαν πει ότι η απόσυρση και η αναπλήρωση τους είχε προβλεφθεί στην ισχύουσα «Μελλοντική Δομή Δυνάμεων των Ενόπλων Δυνάμεων 2005-2020» και είχε συμπεριληφθεί στις προτάσεις του Γενικού Επιτελείου Αεροπορίας στην υπό αναθεώρηση «Μελλοντική Δομή Δυνάμεων 2012-2025 της Πολεμικής Αεροπορίας». Για δε την αναπλήρωση του συγκεκριμένου αριθμού και τύπου αεροσκαφών, επανεξετάστηκε, ανέφεραν τότε, περί το τέλος του 2012 δηλαδή,  ο ρόλος και η επιχειρησιακή χρησιμοποίηση του συνόλου των μαχητικών αεροσκαφών της Πολεμικής Αεροπορίας καθώς και η ένταξη των νέων οπλικών συστημάτων και όπλων, έτσι ώστε να διασφαλίζονται με αυστηρά επιχειρησιακά κριτήρια η μαχητική ικανότητα της Πολεμικής Αεροπορίας και η ασφάλεια της χώρας. Βεβαίως, όπως επισήμαινε από τότε το On Alert,  αυτά ήταν εν πολλοίς λόγια του…αέρα, γι’ αυτό άλλωστε έγινε αργότερα και η αναβολή της απόσυρσης, μέχρι τον Οκτώβριο του 2014…Αλλά και τώρα υπάρχουν αμφιβολίες αν και κατά πόσο η αναπλήρωση δυνατοτήτων που έχει σχεδιαστεί είναι επαρκής…

a_7_02Το αεροσκάφος – Που υπηρέτησε

Το Α-7 Corsairείναι αμερικάνικης κατασκευής, μονοθέσιο ή διθέσιο, μονοκινητήριο, μαχητικό αεροσκάφος κρούσης μεγάλης εμβέλειας. Κινείται στις υψηλές υποηχητικές ταχύτητες, κινούμενο από έναν αεριοστροβιλοπροωθητήρα TF-41-A-400, δίχως μετάκαυση. Η προσφερόμενη ώση είναι 67 kN (15,000 lbf). Σε συνδυασμό με τη μεγάλη γωνία του εκπετάσματος (sweep angle), ο κινητήρας δίνει τη δυνατότητα στο A-7 να κινηθεί με ταχύτητες της τάξης του Mach 0.94 στα 20.000 πόδια (~6,500 m), και με μια ακτίνα ενεργείας 1.900 ναυτικών μιλίων (3.400+ χιλιόμετρα), που παραμένει μεγαλύτερη ακόμα και από αυτή των πιο σύγχρονων ελαφρών μαχητικών όπως των F-16. Εντούτοις, η πλειοψηφία των πιλότων που πέταξε το αεροσκάφος, θεωρούσε ότι ήταν αδύναμο από πλευράς κινητήρων, και ότι αυτό του στερούσε δυνατότητες μάχης, ειδικά στον τομέα της αερομαχίας. Η αμερικανική πολεμική αεροπορία το χρησιμοποίησε ευρέως στον πόλεμο του Βιετνάμ, στις επιχειρήσεις στη Λιβύη, το 1983 στην επέμβαση στη Γρενάδα, το 1989 στον Παναμά, και το 1991 στην «Καταιγίδα της Ερήμου» όπου το αεροπλάνο διέπρεψε. Το Α-7 ήταν ένα πρωτοπόρο για την εποχή του αεροπλάνο, με πολύ προηγμένα συστήματα μάχης και ναυσιπλοΐας, τα οποία απουσίαζαν ακόμα και από τα καλύτερα καταδιωκτικά της εποχής.

A7-4Οπλικό φορτίο

Το οπλικό φορτίο του Corsair μπορεί να είναι λέιζερ βλήματα, πύραυλοι κατά τεθωρακισμένων, βόμβες διασποράς, πύραυλοι αντί-ραντάρ και ένα πολυβόλο M61 Vulcan. Σημαντική είναι η ικανότητα χρήσης πυραύλων ανίχνευσης θερμότητας στους φορείς των ακροπτέρυγων, που του δίνει την ικανότητα περιορισμένης αυτοάμυνας ενάντι εναέριων στόχων, ή ακόμα και την προσβολή χαμηλά πετούμενων στόχων, όπως ελικόπτερα ή άλλα αεροσκάφη κρούσης. Το οπλικό φορτίο μπορεί να τοποθετηθεί σε έξι πυλώνες στα φτερά και δύο σταθμούς κάτω από την άτρακτο, και μπορεί να έχει ένα μέγιστο βάρος 66 τόνων. Είναι επίσης ικανό για εναέριο ανεφοδιασμό άλλων αεροσκαφών με τη χρήση τεσσάρων εξωτερικών δεξαμενών καυσίμων. Άλλα σημαντικά συστήματα μάχης του Corsair είναι: – Ικανότητα FLIR (Forward Looking Infrared – Μπροστινή Διόπτευση με Υπέρυθρες), για την διεκπεραίωση νυχτερινών αποστολών. – Δυνατότητα να φέρει πυλώνες ηλεκτρονικού πολέμου ALQ-119 και ALQ-131. – Ραντάρ APQ-126, με ικανότητες χρήσης για πλοήγηση και μάχη.

ΠΙΛΟΤΗΡΙΟΠιλοτήριο

Το Α-7 εισήγαγε ορισμένες σημαντικές καινοτομίες. Η πρώτη και κυριότερη ήταν η χρήση Heads Up Display (HUD) σε αεροπλάνο. Το HUD βοήθησε σημαντικά στην αποτελεσματικότητά του ως ελαφρού βομβαρδιστικού, καθώς πλέον ο πιλότος είχε μια πλήρη εικόνα της πτητικής κατάστασης του αεροσκάφους, και χειριζόταν τα οπλικά συστήματα, ενώ ταυτόχρονα διατηρούσε και επίγνωση της κατάστασης γύρω του. Δεύτερον, η ενοποίηση του ραντάρ AN/APQ-116 με το σύστημα πλοήγησης, το οποίο ήταν πλέον πλήρως ψηφιακό. Έτσι, το Α-7 μπορεί να διορθώνει μόνο του τις τυχόν αποκλίσεις του αδρανειακού συστήματος ναυσιπλοΐας που διαθέτει, καθώς και να δίνεται η δυνατότητα προβολής της θέσης του αεροσκάφους σε ψηφιακό χάρτη – άλλη μια καινοτομία που βοήθησε στην επιβίωση του σε δύσκολα περιβάλλοντα όπως στο Βιετνάμ και στην «Καταιγίδα της Ερήμου». Τέλος, το πλήρως ψηφιακό σύστημα άφεσης όπλων, χρησιμοποιήθηκε για να εκτελεστούν οι πρώτοι «χειρουργικοί» βομβαρδισμοί, είτε με «χαζές» είτε με «έξυπνες» βόμβες, και μάλιστα από μεγαλύτερα ύψη και αποστάσεις απ’ ότι συνήθως, επιτρέποντας στο Corsair να παραμείνει εκτός ακτίνας των ελαφρών αεροπορικών και πυρών από ελαφρά όπλα («trash fire» στην αργκό των πιλότων).

ΤΙΓΡΗΣΤο επετειακό αεροσκάφος της 335 ΜΒ «Τίγρης» στην Αεροπορική Επίδειξη Αρχάγγελος 2005

Το αεροπλάνο χρησιμοποιήθηκε ως καμβάς για δύο επετειακά αεροσκάφη των προαναφερθέντων μοιρών. Συγκεκριμένα, η 335 Μοίρα έβαψε το 2005 ένα από τα αεροσκάφη της στα χρώματα και τις χαρακτηριστικές ραβδώσεις μιας Τίγρης, και η 336 Μοίρα ένα ολόμαυρο, με καλλιτεχνικές απεικονίσεις του Όλυμπου και ενός κουρσάρου. Αξιοσημείωτο είναι ότι το αεροσκάφος της 335 ΜΒ είναι ένα από τα Α-7Ε που αποκτήθηκαν από το ΑΠΝ και πρόκειται περί βετεράνου του πολέμου του Βιετνάμ.

Στοιχεία από onalert.gr και wikipedia

ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: inkomotini.gr

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

error: Το περιεχόμενο προστατεύεται!!!